Eén pakket om al jouw processen in vast te leggen
Succes begint met AFAS
Ben je het zat om urenlang bezig te zijn met administratieve taken die jouw tijd én die van je collega’s opslokken?
Of het nu gaat om je boekhouding, HR-processen, projecten of orderbeheer. Door het automatiseren van je processen verklein je de kans op fouten, krijg je altijd inzicht in belangrijke cijfers en verminder je de administratieve lasten. Zo heb je meer tijd voor wat écht belangrijk is.
Jouw administratie is onderling verbonden. Het is dus logisch om dit in één systeem te doen. Met onze ERP-software maken we dit makkelijker voor je. Hoe? Dat lees je verder in deze brochure!
Feiten & Cijfers
Hieronder tref je een aantal feiten en cijfers die ons typeren. Met € 289,9 miljoen omzet, 671 blije eikels en één softwareproduct zijn wij een trots familiebedrijf.
Prachtige klanten waar we iedere dag ons best voor doen.
Zoveel Nederlanders krijgen hun loonstrook via onze software.
Zoveel medewerkers staan iedere dag voor je klaar!
Alles-in-één oplossing voor jouw organisatie
Hoe helpt onze ERP-software jou?
Onze software biedt één geïntegreerd pakket voor al je bedrijfsprocessen. De ERP-software is een totaaloplossing voor HRM, Payroll, Inkoop, Financiële administratie, CRM, Projectadministratie, workflow- en documentbeheer.
Het voordeel? Je slaat alle gegevens maar één keer op. Veel processen zijn met elkaar verbonden. Zo profiteert de boekhouding van een goed gevuld CRM en volgt een factuur na je projectadministratie of verkoop. Medewerkers hoeven zich niet te herhalen in taken, je vermindert fouten en bespaart vooral tijd. Met minder administratie heb je tijd voor geweldige service voor jouw klanten en relaties!
Product tour
Product tour door onze ERP-software
Met onze ERP-software leg je alle belangrijke bedrijfsprocessen vast in één systeem. In de product tour laten we zien hoe onze software werkt en wat je ermee kunt.
Liever een demo afgestemd op jouw organisatie? Maak een afspraak!
Financieel
Laat zoveel mogelijk financiële processen automatisch door onze software uitvoeren. Zo houd je tijd over voor écht belangrijke zaken.
CRM
CRM is de basis voor bijna al je processen. Leg alle contactmomenten met relaties eenvoudig vast: digitaal én zoveel mogelijk automatisch.
HRM & Payroll
Regel je zaken als salarisverwerking, verlof, verzuim en werving & selectie met één muisklik en minimaliseer de administratie ervan.
Projecten
Krijg inzicht en controle over jouw projecten. Van voorcalculatie tot nacalculatie.
Ordermanagement
Van bestelling tot levering, vereenvoudig je administratie met ordermanagement. Meer orders, minder werk!
AFAS Pocket app
De AFAS Pocket app is met trots de #1 zakelijke app van Nederland, en dat is niet zonder reden!
Workflows & AI
Jouw bedrijfsprocessen automatiseer je met workflows. Daar kun je ook slimme AI-opdrachten aan toevoegen.
AFAS Online
Met AFAS Online werk je veilig in de cloud en ben je snel op weg dankzij de AFAS Template.
CSR & Control Framework
Breng CSR in de praktijk en leg certificeringen vast in het Control Framework.
Financieel
Financiële administratie
Stop met administreren, begin met automatiseren!
Bij AFAS willen we financiële processen heel goed automatiseren. Het doel is: ‘boekhouden met het licht uit’. Dit krijg je door de software zoveel mogelijk dingen te laten doen en de boekhouding een logisch gevolg te maken van je bedrijfsprocessen.
Omdat de salaris-, project- en logistieke administratie met AFAS Software worden bijgehouden, is de boekhouding altijd actueel. De journaalposten worden vanzelf gemaakt vanuit een salarisbetaling, declarabele uren zorgen voor een verkoopfactuur en ingekochte spullen zorgen voor veranderingen in het inkoopboek. En heb je abonnementen? Die factureer je met één druk op de knop. Terugkerend administratief werk is namelijk perfect om te automatiseren!
Alle financiële processen in één pakket
Het doel is om de software zoveel mogelijk administratief werk te laten doen. Zo houd jij meer tijd over voor echt belangrijke dingen, zoals het helpen en advies geven aan andere afdelingen en collega’s met actuele informatie.
Waar wil je meer over weten?
Klik op een blok en duik de details in
Werken met een abonnementsmodel wordt steeds vaker gedaan. Als je abonnementen aanbiedt, wil je het beheer en periodiek factureren makkelijk maken. De software van AFAS helpt je om overzicht te houden en al je abonnementen eenvoudig te beheren en te factureren.
Een abonnement op producten en diensten aanbieden biedt goede kansen voor groeiende klanten en terugkerende omzet. Een risico kan zijn dat de administratieve lasten toenemen. Met de abonnementen functionaliteit van AFAS wordt dit een stuk eenvoudiger:
- In- en verkoopprijs: Duidelijk overzicht van de in- en verkoopprijzen.
- Prijsafspraken per klant: Overzichtelijke prijsafspraken voor elke klant.
- Automatisch factureren: Factureer zonder moeite, geheel automatisch.
- Eenvoudige verwerking van omzet: Verwerk de omzet in je boekhouding met één druk op de knop.
Zo krijg je het beste resultaat met minimale administratieve handelingen.
Meer functies van abonnementen in AFAS Software
- Abonnementsfacturatie (ook pro forma)
- Abonnementen met vreemde valuta
- Afwijkend incasseren
- Collectieve prijswijzigingen
- Crediteren
- Transitorisch opbrengsten boeken
De AFAS Finance Auditor is jouw persoonlijke boekhoudassistant. Standaard kijkt deze naar je boekhouding en zoekt hij meer dan 100 fouten en waarschuwingen. Je kunt hier ook makkelijk zelf dingen aan toevoegen. Vanuit de melding ga je meteen naar de plek om het probleem op te lossen.
Doe dit zeker bij de maandafsluiting, maar het is natuurlijk beter als dit bij je wekelijkse taken hoort.
Met de BI-dashboards laat je belangrijke financiële gegevens duidelijk zien. Je maakt van moeilijke gegevens makkelijk te snappen informatie. Zo krijg je nuttige informatie om beslissingen te nemen!
De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:
- Btw Recap
- Budgethouder
- Contractbeheer
- Crediteuren
- Debiteuren
- Dichtraming winst en verlies
- Exploitatie (+ verbijzonderd)
- Liquiditeit
- Jaarrekening
- Spendmanagement
- Vaste activa
- Verkoopomzet
- Winst en Verlies
Het is verplicht om een btw-aangifte te maken. Elke periode moet de btw-aangifte gemaakt worden en digitaal aan de Nederlandse belastingdienst gegeven worden. Dat moet binnen één maand na het aangiftetijdvak.
Gelukkig is de btw-aangifte een stuk makkelijker met AFAS Software. We sturen de aangifte digitaal met het AFAS-certificaat, en alles gaat helemaal digitaal. Dus je hoeft geen gegevens meer zelf in te typen op de website van de belastingdienst.
Elke organisatie moet inkopen doen. Dit kunnen handelsartikelen, diensten, kantoorbenodigdheden of relatiegeschenken zijn. Maar veel inkoopprocessen zijn niet goed geregeld in het bedrijf en haar informatiesystemen. Dit zorgt voor te veel leveranciers en geen controle over kwaliteit en inkoopvoorwaarden. Door strategisch na te denken over jouw inkoopprocessen en deze te gebruiken in een ERP-systeem houd je controle op het proces en de uitkomsten.
Daarom werk je met inkoopaanvragen. De aanvraag gaat door een workflow en verandert naar offerte of order. Aanvragen doe je vanuit een productcatalogus, met een vrije aanvraag of via een OCI-koppeling. OCI helpt je om vanuit de webshop van de leverancier te kopen en automatisch een inkoopaanvraag in AFAS vast te leggen.
Weten welke kosten je kunt verwachten en wanneer ze betaald moeten worden, is heel belangrijk voor jouw organisatie. Goede vastlegging van verplichtingen en contracten met leveranciers is nodig, zodat je geen onverwachte en onbedoelde contractverlengingen krijgt.
Voordelen van slim contractbeheer:
- Inzicht met dashboards: overzichtelijke gegevens in dashboards.
- Automatische signalering: waarschuwingen vanzelf krijgen.
- Facturen automatisch betalen: door vastgelegde contracten betalen facturen vanzelf.
- Automatische verplichtingen in je boekhouding: verplichtingen gaan vanzelf naar je boekhouding.
- Opgeslagen in het digitale dossier: inclusief bijlagen!
- Volledig te autoriseren: geef toestemming wanneer nodig.
Een blije klant wil de factuur betalen. Als iedereen op tijd betaalt, heb je geen debiteurenbeheer nodig. Maar de werkelijkheid is anders. Vaak moeten aanmaningen worden verstuurd. Het bewaken van vervallen posten en een aanmaningsproces opzetten is dus nodig. Als de klant te veel betaalt of een creditnota krijgt, kun je het saldo terugbetalen.
Of het nu gaat om abonnementen, aanmaningen of incasso-opdrachten, met AFAS Software wordt debiteurenbeheer makkelijker. En met het dashboard weet je altijd hoe het met je debiteurenbeheer gaat.
Geen papieren facturen meer: E-factureren is nu de norm. Facturen worden automatisch gemaakt en verwerkt, zonder dat mensen iets hoeven te doen. Zo voorkom je fouten en dubbel werk dat veel tijd kost.
Vanaf nu is het factuurproces helemaal digitaal. Je geniet meteen van de voordelen: het is veiliger, goedkoper en sneller. AFAS is al sinds 2008 helemaal UBL-ready – dat is niet zonder reden. En als je het nu nog niet gebruikt: de overheid is al overgestapt. En dat is niet voor niets!
Inkoopfacturen kunnen op verschillende manieren in Profit verwerkt worden, zoals via E-facturen, Scan & Herken-apps of inkoopjournaalposten. AFAS focust op de toekomst van e-facturen (ubl), maar nu wordt slechts 10% van alle facturen als e-factuur uitgewisseld.
Pdf-facturen zijn veel werk om te verwerken. Scan & Herken maakt dit makkelijker door gegevens op de pdf te lezen en herkennen. Dit helpt bij het verwerken van inkoopfacturen, ongeacht hoe ze worden gegeven.
Hoe werkt het precies?
Voor klanten met specifieke wensen blijven partneroplossingen beschikbaar.
Het gratis gebruik is op basis van fair use. Fair use betekent dat we uitgaan van het verwerken van facturen op een eerlijke manier voor de eigen organisatie. De functionaliteit is niet bedoeld voor dienstverlening aan derden.
Het bijwerken van de administratie is een dagelijkse taak. Sommige dingen doe je elke dag en andere dingen wekelijks of zelfs maandelijks. Om je organisatie goed te leiden, moet je de administratie bijhouden. Als je maandcijfers moet geven en de helft is geboekt, is het beter om niets te geven. Het is belangrijk om processen die invloed hebben op het resultaat te doen met zo min mogelijk moeite.
Met AFAS Financieel verwerk je eenvoudig:
- Bankafschriften (automatisch in te lezen met de bankkoppeling)
- Beginbalans
- Betaalopdrachten
- Facturen (+ E-facturen)
- Incasso-opdrachten
- Loonjournaalposten
- Mutaties boeken
- Rekeningcourant
- Terugbetalingen
- Vaste activa
Mengelers: ‘Een enorme besparing in tijd en ruis’
“Vroeger kostte het opstellen van de financiële maandrapportages een dag werk en nu is het in vijf minuten geregeld zonder dat er fouten in kunnen sluipen”
CRM
CRM
Leg alle contactmomenten vast: digitaal en automatisch
Om mensen zo goed mogelijk te helpen, moet je hun informatie duidelijk en op één plek bewaren. Zo weet je alles over hen en wat ze nodig hebben. Dat is het doel van ons CRM-systeem. Alle gegevens over je contacten staan in één handig systeem. Hier vind je informatie over (mogelijke) klanten, leveranciers, brieven, acties, offertes en ook financiële gegevens.
Relatiebeheer in AFAS CRM is het begin van al je werk. Een goed voorbeeld is een digitaal dossier. Alle dingen rondom een klant, medewerker of contact kun je overal bekijken en aanvullen. Door CRM te koppelen aan je belangrijkste processen, krijg je een compleet dossier met bezoeken, e-mails, forecasts, offertes en facturen. Allemaal in hetzelfde dossier.
Al je contacten in één systeem
De ideale basis voor je bedrijfsprocessen
Je gebruikt CRM-software om contacten bij te houden. Zo zie je klanten, prospects, medewerkers, leveranciers en sollicitanten, allemaal in het CRM.
Waar wil je meer over weten?
Klik op een blok en duik de details in
Met OutSite maak jij je eigen klantportaal. Het bijzondere aan OutSite is dat je gegevens uit je ‘achterkant’ haalt en die in een veilige plek laat zien aan anderen. Met het systeem (CMS) achter Outsite maak en verzorg je makkelijk zelf je website.
Wat voor portalen kan je maken met OutSite?
- Accountancyportaal
- Bedrijfswebsite
- Bestelportaal
- Cursusportaal
- Klantportaal
- Vrijwilligersportaal
- Werken-bij site
Voorbeeld cursusportaal
Voorbeelden van processen via je eigen klantportaal:
- Abonnementen beheren
- Cursusmanagement
- Offertes digitaal ondertekenen
- Incidenten & ticketing
- Inzicht in facturen
Met forecast zie je alles wat er gebeurt met verkopen, de kansen om succes te hebben en de verwachte bestellingen in de toekomst. Je noteert ook waarom je soms niet slaagt. Deze informatie helpt om je bedrijf beter te maken. Je kunt zorgen dat een klant de volgende keer wel voor jou kiest. Je kunt ook vastleggen met wie je concurreert voor een order.
Slim werken met forecasting
- Forecast kan informatie krijgen van offertes uit het bestelsysteem.
- Forecast is het begin van de berekening in projecten.
- De verkoopmedewerker weet wat hij of zij doet.
Leg het hele salesproces vast
- Bron
- Campagnes (marketing)
- Contactmoment
- Concurrenten
- Forecast statussen
- Forecastgroepen
- Reden afgelegde of succesvolle forecast
- Workflow offerte
Vanuit verschillende delen van het systeem wordt het dossier vanzelf gevuld. Zo zal een handelsbedrijf factureren vanuit ordermanagement, een bouwbedrijf vanuit de projectadministratie en een softwareontwikkelaar vanuit het abonnementensysteem. Al deze werkprocessen zorgen dat het dossier automatisch wordt gemaakt.
Wat wordt automatisch vastgelegd?
- Abonnementen (denk aan facturen en contracten)
- Cursusadministratie
- Debiteurenbeheer
- Facturatie
- Projectadministratie
Met cursusbeheer gaat de aanmelding en betaling voor cursussen, seminars of evenementen helemaal goed en snel. Je kunt ook interne trainingen maken en zien wie van je collega’s er is. Je kunt zelfs een reeks aan lessen klaarzetten voor je medewerkers.
De belangrijkste functies
- Automatisch dossier maken
- Automatisch facturen sturen
- Automatisch herinneringen sturen
- Aanwezigheidslijsten bijhouden
- Certificaten maken
- Cursussen aanbieden via je eigen portaal
- Integratie met de boekhouding
- Kortingsvouchers maken
- Overzicht met dashboards
Cursusmanagement voor intern
Medewerkers kunnen zich makkelijk aanmelden voor een cursus via het interne portaal. Misschien moet de leidinggevende of een afdeling dit eerst goedkeuren. In het digitale dossier wordt alles vanzelf opgeslagen. Zo weet je altijd hoe je collega’s zich ontwikkelen!
Cursusmanagement voor extern
Verkoop je cursussen? Met cursusbeheer gaat de aanmelding en betaling voor cursussen helemaal goed. Zo kunnen anderen eenvoudig een cursus of bijeenkomst bij jou volgen.
Met de software van AFAS heb je alles in huis om aan de meest actuele privacywetgeving te voldoen. Zo weet je zeker dat de privacy van je relaties gewaarborgd is. Prettig voor jouw organisatie én voor je relaties. Je kunt ons op onze blauwe ogen vertrouwen, en daarnaast hebben we uiteraard verschillende certificeringen. Zo toont het Data Pro-certificaat aan dat je met onze software kunt voldoen aan de AVG-wetgeving.
Alle data wordt in Nederland gehost onder de Nederlandse wetgeving. Daarnaast ben je verzekerd van een dagelijkse back-up.
Met BI-dashboards laat je belangrijke CRM-gegevens duidelijk zien. Je verandert ingewikkelde data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je belangrijke informatie om strategische beslissingen te maken!
De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:
- Cursusmanagement
- Dossiers
- Event intelligence
- Forecast per branche of afdeling
- Gesloten forecast
- Niet-gescoorde forecast
- Open forecast
- Open workflows
Orpheus: ‘Wij kennen onze klanten door en door‘
“Onze afdeling Congressen & Evenementen wilde met name meer grip krijgen op CRM en een veel beter beeld ontwikkelen over wie onze klanten zijn, hoe ze met ons in contact komen en waarom ze voor ons kiezen, of juist niet.”
HRM & Payroll
HRM & Payroll
Minder administratie, meer tijd voor strategisch HR
Met AFAS Software maak je alle HR- & payrollprocessen beter en heb je minder administratie. Het gevolg? Je bent minder tijd kwijt aan administratie en je kunt je richten op strategisch HR.
Adminstratie zoals vrije dagen, ziekte en salarissen kosten je nu veel tijd. Maar deze taken zijn niet meer je belangrijkste werk. HR verandert. Onderwerpen zoals werkgeluk, recruitment en personeelsplanning worden belangrijker.
Met HRM & Payroll modules krijg je weer controle over je HR-taken. Automatiseer tijdrovende administratie, betrek je team beter en gebruik onze slimme dashboards voor overzicht en inzicht. Het gevolg? Je hebt weer tijd voor wat écht belangrijk is.
Aan de slag met ESS & MSS
Betrek je medewerkers bij HR-processen
Ligt al je administratie nog bij één persoon of afdeling? Met Employee Self Service (ESS) en Manager Self Service (MSS) is dat niet meer nodig. Vanaf nu verandert elke medewerker makkelijk zijn of haar HR-gegevens. Het is 24/7 beschikbaar en altijd dichtbij met de AFAS Pocket app.
Waar wil je meer over weten?
Klik op een blok en duik de details in
Met Employee Self Service ligt administratie niet meer bij één persoon of afdeling. In plaats daarvan is de administratieve druk verspreid over de organisatie. Door te kiezen voor administratie bij de bron, voorkom je fouten. Employee Self Service werkt makkelijk, inzichtelijk en sneller.
De voordelen van Employee Self Service:
- Afgestemd op jouw organisatie
- HR heeft tijd voor strategisch HRM
- HR is 24/7 beschikbaar
- Informatie is altijd up-to-date
- Meer inzicht
- Minder foutgevoelig
Voorbeelden van Employee Self Service
- Declaraties indienen
- Gegevens wijzigen (adres, telefoonnummer)
- Verlof aanvragen
- Ziekmelden
Managers hebben graag zoveel mogelijk controle. Met Manager Self Service (MSS) nemen ze een deel van de HR-taken over.
Meer werk? Nee hoor. Managers en leidinggevenden zijn hierdoor meer betrokken bij de medewerkers. Doordat managers altijd met de nieuwste gegevens werken, weten ze wat er gebeurt en kunnen ze sneller bijsturen als dat nodig is.
De voordelen van Management Self Service:
- HR heeft tijd voor strategisch HRM
- Inzicht in ken- en stuurgetallen van de afdeling
- Minder foutgevoelig
- Recht op mutaties invoeren van eigen afdeling
- Taakgestuurd werken
Voorbeelden van Management Self Service
- Contracten verlengen of opzeggen
- Declaraties beoordelen
- Medewerkers in dienst en uit dienst melden
- Personeelsdossiers van medewerkers inzien en wijzigen
- Vastleggen gespreksverslag talentmanagement
- Verlof goedkeuren en ziekte melden
Standaard ondersteunen we meer dan 200 cao’s met pensioenregelingen en salaristabellen, en ze worden in de software bijgewerkt. Met AFAS Online worden veranderingen in de cao automatisch aangepast. Je voldoet niet alleen aan de nieuwste Nederlandse wetten en regels, maar ook aan die van jouw vakgebied.
Wat merk je hiervan in de software?
De cao’s hebben veel dingen over hoe je salarissen regelt en arbeidsvoorwaarden. Bij salarissen gaat het over looncomponenten, grondslagen en parameters. Bij arbeidsvoorwaarden moet je denken aan inrichting voor ziekte en verlof. Het CAO Team van AFAS zorgt voor de cao’s en houdt je op de hoogte. Als er een nieuwe versie is, wordt die automatisch bijgewerkt. Zo ben je altijd bij.
Door met workflows te werken, verdwijnt administratief werk. Geautomatiseerde controles besparen je tijd. Zo heb jij als salarisadministrateur meer tijd voor belangrijke payrollzaken.
De voordelen van de salarisadministratie met AFAS
- Altijd een actuele cao
- Automatische controles met de Payroll Auditor
- HRM & Payroll in één systeem
- Inzicht met dashboards
- Minder administratie door slimme automatisering
- Mutaties storen je controleproces niet, omdat je de verloningsperiode kunt dichtzetten.
Automatische controles met de Payroll Auditor
Samen met klanten hebben we de Payroll Auditor gemaakt: jouw persoonlijke hulp voor alle controles op het payrollproces. De Payroll Auditor doet standaard meer dan 130 controles. Zo voorkom je fouten in de loonadministratie en ben je minder tijd kwijt aan het controleren van de verloning.
Het normale wervings- en selectieproces heeft veel kleine administratieve stappen. Van het maken van de vacature tot het voorbereiden van de eerste werkdag.
In AFAS regel je alles vanaf één centrale plek. Door OutSite (je eigen Werkenbij-site) en InSite (je eigen medewerkersportaal) te verbinden, maak je een compleet eigen sollicitatiepagina. Hier voeren kandidaten zelf hun gegevens in. Aanvullende informatie nodig? Je vraagt het makkelijk uit met een workflow. Dit noemen we Sollicitant Self Service. En heb je een nieuwe vacature? Met de job alert vertel je de juiste kandidaat hierover.
Natuurlijk kun je goede managementinformatie bekijken om het wervingsproces goed in de gaten te houden.
Onboarden is het proces waarbij nieuwe medewerkers soepel in jouw organisatie komen. Goed onboarden zorgt ervoor dat je nieuwe collega zich snel helemaal thuis voelt, terwijl jij maar een beetje werk hoeft te doen om het proces af te maken.
Eén gestroomdlijn proces
De workflow Onboarden zorgt voor een vlot en overzichtelijk proces om medewerkers aan te nemen of opnieuw in dienst te nemen.
- Digitale vraag naar extra gegevens
Via OutSite kun je aanvullende gegevens van een sollicitant opvragen. Bijvoorbeeld documenten, gegevens en opleidingen. Je kunt de workflow zo aanpassen dat het automatisch doorgaat als de sollicitant de nodige gegevens heeft gegeven. - Digitale identiteitscontrole
Met de ID-check en de RTW-check van Valicare kun je snel en makkelijk checken of de medewerker een geldig identiteitsbewijs heeft en in Nederland mag werken. - Digitaal ondertekenen
Laat de arbeidsovereenkomst digitaal tekenen, zo handel je het proces helemaal online af.
AI in AFAS: maak kennis met Jonas
In AFAS Software noemen we onze AI-functies Jonas. Deze slimme functies helpen je om sneller en makkelijker te werken. En daar zijn workflows natuurlijk superhandig voor.
AI in Reacties
Met Jonas kun je snel en gemakkelijk reacties toevoegen aan dossieritems. Als je een reactie wilt schrijven, kun je Jonas een opdracht geven. Jonas analyseert je opdracht en geeft je een antwoord. Dit helpt je bijvoorbeeld bij het maken van een samenvatting of een vertaling. Zo hoef je minder zelf te doen en gaat het werk sneller.
Geautomatiseerde AI-analyse in de Workflow
Jonas kan ook automatisch opdrachten voor je uitvoeren in een workflow. Dit betekent dat Jonas je helpt bij het nemen van beslissingen door op de achtergrond je opdrachten te analyseren en antwoorden te geven. De AI-teksten verschijnen automatisch op het juiste moment in de workflow, bijvoorbeeld na een specifieke taak of actie. Zo krijg je de informatie precies wanneer je die nodig hebt.
Concreet voorbeeld:
Stel, medewerkers sturen vragen naar HR over de cao. Jonas kan automatisch de vraag analyseren en een antwoord voorstellen op basis van de cao. Dit antwoord wordt dan in de workflow weergegeven, waarna de HR-medewerker het kan controleren en eventueel aanpassen voordat het naar de medewerker wordt gestuurd.
Bouw je eigen workflow met je eigen bronnen
In je workflow leg je je eigen prompt vast. Hiervoor kan je eigen bronnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen of de meest recente cao. Zo voorkom je dat AI antwoorden gaat verzinnen en alleen zinvolle reacties geeft.
Gemiddeld gaat 35% van de nieuwe medewerkers binnen 2 jaar weg bij een organisatie. Vooral bij grote bedrijven geeft dit veel administratie. Het is belangrijk om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren.
Instroom
Als je een geschikte kandidaat hebt, begint het proces van in dienst melden. Dit proces start de manager in InSite. Met profielen en workflows gebeurt dit helemaal digitaal en gecontroleerd. De ID-check met Valicare (optioneel) zorgt dat alles foutloos verloopt.
Nieuwe medewerkers moeten snel succesvol zijn. Daarvoor hebben ze gereedschap nodig, zoals een laptop, telefoon of opleiding. Slimme workflows zorgen dat deze taken automatisch starten. Zo begint de nieuwe medewerker goed!
Doorstroom
Vanaf de eerste dag werkt de medewerker aan zijn/haar carrière. In AFAS Software leg je alles vast. Dat levert belangrijke managementinzichten op. Je beheert makkelijk:
- Contractverlenging
- Contractwijziging
- Functiewijziging
- Overplaatsing
- Roosterwijziging
- Salariswijziging
Uitstroom
Sommige medewerkers verlaten je bedrijf. Is het uitstroomproces al geregeld? Leg je vast wat er in het exitgesprek gezegd wordt? Dit helpt om je bedrijf beter te maken. Leg ook de reden voor het vertrek vast voor statistieken.
In InSite is er een ESS/MSS-functie om jezelf uit dienst te melden. De workflow zorgt dat de personeelsadministratie weet dat de medewerker vertrekt en regelt de laatste salarisbetaling.
Doorstroom of talentontwikkeling is belangrijk voor goed talentbeheer. Kijk naar de vaardigheden van medewerkers en welke ze voor hun werk nodig hebben. Of ontdek hoe hun vaardigheden met wat groei of verandering goed bij ander werk passen. Veel organisaties gebruiken een model voor talentontwikkeling. Misschien is dat ook voor jouw organisatie goed.
Opleidingsportaal voor medewerkers
Op InSite is een kennisportaal waar je alles vindt over opleidingen, cursussen en diploma’s.
Alle opleidingen en cursussen die je hebt gedaan staan in je medewerkersdossier. Ze hebben een certificaat of diploma. Om je talent beter te maken, kun je je op je kennisportaal aanmelden voor nieuwe opleidingen of cursussen.
Competentiemanagement (gesprekkencyclus)
De persoonlijke groei kun je sturen met competentiemanagement. Daardoor staat vast welke vaardigheden nodig zijn per functie. Je kunt ook gesprekscyclus gebruiken, zodat de persoonlijke groei ook in het dossier van de medewerker staat.
In AFAS Software bewaar je alles rondom competentiemanagement
Nulmeting
- Eenmalig gesprek voor nieuwe medewerkers of bij het wisselen van afdeling
- Bepaal het beginniveau van de medewerker
Doelstellingengesprek
- Verwachtingen en doelen vastleggen voor de cyclus
- Plan afspraken voor het volgende voortgangsgesprek
Voortgangsgesprek
- Afspraken maken of bijstellen, doelen en vaardigheden toevoegen
Beoordelingsgesprek
- Geef doelen en vaardigheden een cijfer
- Afspraken als gehaald of niet gehaald zien
Als medewerker dien je eenvoudig je declaratie in via AFAS Employee Self Service. Een workflow informeert de manager of HR-afdeling over de declaratie, waarna zij besluiten of deze goedkeuring krijgt voor salarisbetaling.
Je stelt zelf in of declaraties tot een bepaald bedrag automatische goedkeuring krijgen, waardoor je tijd en werk bespaart. Zodra goedkeuring plaatsvindt voor een declaratie in AFAS Software, verwerkt het systeem deze direct in de salarisadministratie, zonder gegevens handmatig over te zetten.
Meer handige functies
- Declaraties automatisch goedkeuren tot een bepaald bedrag
- Declaraties ingesteld in de AFAS-template
- Dien declaratie eenvoudig en snel in via de AFAS Pocket app of InSite (jouw intranet)
- Verzameldeclaraties indienen
- Voorschotten uitbetalen
Met AFAS Software zien medewerkers altijd hoeveel verlofdagen zij nog tegoed hebben. Met Employee Self Service (ESS) boek je zelf je verlof via de AFAS Pocket app of InSite.
Self Service voor verlof
- Kopen, verkopen, boeken of intrekken van verlof
- Verlofreeksen
- Verschillende verlofsoorten als vakantie, ouderschapsverlof, onbetaald en bijzonder verlof
- Reden van verlof (zelf te beheren)
Slimme integraties
- Je beschikt altijd over een actuele cao
- Koppeling met Projecten (optioneel)
- Koppeling met je agenda (optioneel)
Verzuim gaat over afwezig zijn door ziekte, zwangerschap of een arbeidsongeval. Het proces begint met een ziekmelding en eindigt met een betermelding. Workflowtaken sturen het verzuimverloop.
Met AFAS Software wordt verzuimbegeleiding een helemaal automatisch proces via InSite. Door een verzuimmelding starten signaleringen automatisch taken. De leidinggevende of bedrijfsarts pakt deze op. Alle taken voor de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) staan erin.
De uitgebreide mogelijkheden van verzuim in AFAS:
- ARBO-instantie
- Bedrijfsartsportaal
- Digitale aanlevering UWV
- Sluitingsperiode
- Verzuimbegeleiding
- Verzuimprofielen
- Wachtdagen
De thuiswerkende medewerker is, vooral sinds de pandemie, een nieuwe uitdaging voor HR. Hoe regel je de specificatie van reiskosten en de thuiswerkvergoeding? En hoe houd je overzicht over de bezetting?
In AFAS Software leggen medewerkers hun thuiswerkdagen vast. Dit geeft overzicht in de bezetting op de afdeling en kun je koppelen aan een thuiswerkvergoeding.
Voor InSite krijg je een helemaal ingerichte pagina. Je voegt niet alleen auto’s, maar ook andere vervoermiddelen zoals fietsen toe. Alles staat overzichtelijk in InSite.
Werkgebonden personenmobiliteit
Nieuwe wet- en regelgeving vraagt dat werkgevers met 100 of meer medewerkers laten zien hoe hun medewerkers reizen. Dit is om te kijken naar de uitstoot van werkend Nederland en een groenere toekomst aan te moedigen. AFAS heeft een uitgebreide themapagina gemaakt met alles over deze wet.
Digitaal ondertekenen: snel, veilig en betrouwbaar
Digitaal ondertekenen zit helemaal in onze systemen. Geen papier meer, alleen nog digitalisering en automatisering. En belangrijk voor jou: dit kost je niks extra.
In veel HR-processen en andere bedrijfsprocessen zet je vaak handtekeningen. Hoe doe je dat? Printen, tekenen en weer scannen? Binnenkort niet meer. Met AFAS zet je snel handtekeningen zonder printer.
Hoe werkt het echt?
Als een document ondertekend moet worden, krijgt de medewerker of relatie dit als taak. Dit kan op het intranet zijn of op jouw portaal voor externen. De AFAS Signing Service werkt met tweestapsverificatie via een sms-code. Om te kunnen tekenen, moet de ondertekenaar eerst de sms-code invoeren. Zo weten we zeker dat de handtekening echt wordt gezet door de juiste persoon. Als het document is ondertekend, komt er een extra blad onderaan het document. Dit is de audit trail, waarin het hele proces staat. Zo heb je volledige juridische bewijskracht.
Juridisch geldig
Met de geavanceerde elektronische handtekening heb je een juridisch geldige handtekening. Omdat alle stappen inzichtelijk zijn, heb je altijd volledige bewijskracht voor je elektronische handtekening.
Per land kunnen eigen regels gelden over de geldigheid van een geavanceerde handtekening voor de verschillende doeleinden. Bepaal zelf of de digitale handtekening van AFAS rechtsgeldig is voor het beoogd doel.
Het ‘recht om vergeten te worden’ voer je makkelijk uit om de gegevens te blokkeren voor gebruik, te verwijderen of onherkenbaar te maken. Binnen AFAS zijn er verschillende opties voor.
In de wet is veel aandacht voor ‘dataportabiliteit’. De opties in onze software, zoals analyses, rapporten via pdf en/of XML, zijn genoeg om aan de wet te voldoen. Het is mogelijk om gegevens die niet meer in gebruik zijn te blokkeren, dossierstukken en sollicitanten te verwijderen. Verwijderacties worden vastgelegd, zodat je kunt laten zien dat gegevens verwijderd zijn.
Met de BI-dashboards laat je belangrijke HR-data op een duidelijke manier zien. Je verandert ruwe data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je actuele stuurinformatie!
De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:
- Afspiegelingsbeginsel
- Bezetting
- Formatiebeheer
- Keuzemodel
- Lerarenregister (onderwijs)
- Loonbeslagen en leningen: ESS
- Loonbeslagen en leningen: HRM
- Loonkosten
- Loonmutaties
- Ontwikkeling loonschalen
- Organigram
- Payroll regelingen
- Sociaal: Kengetallen
- Sociaal
- Sociaal jaarverslag
- Succession planning
- Verlof: ESS
- Verlof: HRM
- Verlof: MSS
- Verzuim: ESS
- Verzuim: HRM
- Verzuim: MSS
- Vlootschouw
- Wagenpark
- Werving en selectie
- Wet werk en zekerheid
Tijd voor een persoonlijke demo?
ALDI: ‘Efficiëntie zie je terug in eigenlijk alles’
“We wilden heel graag werken met een partij die thuis is in de Nederlandse wetgeving en in de voor ons geldende cao. We wilden vooral dat onze processen er veel efficiënter van zouden worden, doordat medewerkers en leidinggevenden veel meer zelf zouden kunnen regelen.“
Projecten
Projecten
De projectadministratie wordt duidelijker dan ooit
Met de software van AFAS staat je hele projectadministratie per project in één centraal systeem. Ideaal voor projectmedewerkers, projectmanagers en klanten.
Daarom hebben wij software ontwikkeld die wél zorgt voor efficiënte, duidelijke en makkelijke projectadministratie. Door je projecten in software te gieten, digitaliseer en automatiseer je de processen rondom projectmanagement. Zo krijg je overzicht over alle lopende projecten in je organisatie. De gemaakte uren voor ieder project zijn altijd duidelijk. Je hoeft je zelfs geen zorgen meer te maken om de facturatie, omdat die automatisch volgt uit de projectadministratie. Zo heb jij je handen vrij voor je kerntaken: van aansturing tot aan klantcontact.
Efficiënter werken
Met een goede projectadministratie houd je altijd overzicht
In AFAS Software staat je hele projectadministratie per project in één centraal systeem. Ideaal voor projectmedewerkers, projectmanagers en klanten!
Waar wil je meer over weten?
Klik op een blok en duik de details in
Een duidelijke voorcalculatie zorgt voor openheid bij jou en de opdrachtgever. Om te weten hoeveel uren en materialen je aan een project mag besteden, gebruik je de voorcalculatie.
De kracht van een ERP-systeem
Bij projectgestuurd werken zijn er vaak verschillende afdelingen betrokken. En daar komt veel administratie bij kijken. Maar met AFAS Software hoef je deze niet meer handmatig over te typen. Zo vul je de voorcalculatie vanuit een salesforecast of een verkoop van producten. Daarna plan je medewerkers (opgeslagen in HRM) in op een project. Ideaal!
Wat leg je allemaal vast in de voorcalculatie?
- Autorisatie
- Factuurtermijnen
- Geldigheidscombinaties
- Inkooporder / bestelvoorstel
- Kosten-, werk- en uursoorten
- Logging (optioneel)
- Offerteregels
- Projectbon
- Projectfases
- Teams
- Voorcalculatieregels voor intern gebruik
Gemaakte uren, kosten en materialen boek je meteen op een project. Je boekt zelf uren, kosten of materialen via de nacalculatie, maar je kunt deze ook overnemen uit de voorcalculatie.
De kracht van een ERP-systeem
De nacalculatie profiteert ook van de kracht van het ERP-systeem. Alle projectadministratie komt samen in één systeem, of het nu om de facturatie gaat of de beschikbaarheid van medewerkers.
Integratie met HRM
Als een medewerker gemaakte kosten digitaal declareert, komen deze meteen in de nacalculatie. Dit geldt ook voor verlof en verzuim. Je kunt urensoorten en/of werksoorten koppelen aan een looncomponent, zodat de regels automatisch meegaan in de salarisverwerking. Uiteindelijk doet een leidinggevende de geboekte nacalculatie accorderen of gereed melden. Nu staat alles klaar voor de factuur.
Uren schrijven is vast niet jouw hobby. Maar een uren- en tijdregistratie is echt belangrijk voor veel organisaties. Het helpt bij het maken van facturen en het bijhouden van de administratie.
AFAS maakt het gemakkelijk voor jou. Schrijf uren snel en gebruiksvriendelijk met InSite of de AFAS Pocket app. Zo heb je meer tijd voor echt belangrijke dingen. En de administratie blijft altijd up-to-date!
AFAS biedt verschillende manieren om uren te registreren.
Stapelboeken of kalenderboeken
Met InSite gebruik je de kalenderweergave om snel je uren te schrijven. Sleep op de juiste dag de uren en vul de waarden in. Het kan niet simpeler zijn. De kalenderweergave kan worden gebruikt voor kalender- of stapelboeken. Voor kalenderboeken noteer je de uren met begin- en eindtijd. Stapelboeken laten de boekingen op een dag in de volgorde van schrijven zien, op elkaar ‘gestapeld’. Als optie toont de kalenderweergave de agenda van de gebruiker, als geheugensteun.
Matrixboeken
Dit is handig voor medewerkers die vaak aan dezelfde projecten werken. Het biedt een vaste lijst met projecten waar je de uren per dag in de week invult. Het is heel snel. En je kunt zelf de vaste lijst uitbreiden.
Uren gereedmelden
Je keurt als leidinggevende de uren goed voordat ze automatisch doorgaan voor facturatie. Dit gaat ook gemakkelijk via InSite of de AFAS Pocket app.
Door in teams te werken vorm je eenvoudig verschillende projectteams. Zo breng je het project samen tot een goed einde!
De voordelen van werken met teams
- Autorisatie op basis van teamrol
Geef medewerkers toestemming op basis van hun rol in het team. - Samenwerken met externe projectleden
Betrek externe projectleden bij het project. - Taken toewijzen aan teamleden
Geef standaardtaken aan teamleden op basis van hun rol.
Werken met externen via OutSite
Met OutSite (jouw eigen portaal) laat je relaties hun eigen projecten en informatie zien. Dit noemen we Project Self Service voor klanten. Ze blijven hierdoor altijd op de hoogte. En je werkt veilig samen met je klant in een beveiligde omgeving.
Als je een goed project afrondt, komt daarna de factuur. Met AFAS richt je de projectadministratie slim in, zodat de factuur automatisch volgt. Het is dus handig om projectadministratie en boekhouding in één systeem te doen!
Er bestaan diverse manieren om een project te factureren. De volgende soorten facturen zijn mogelijk:
- Conceptfactuur
Een voorlopige factuur die je nog kunt aanpassen. - Intercompanyfactuur
Een factuur tussen verschillende bedrijfsonderdelen. - Projectfactuur (Automatisch en handmatig)
Een factuur op basis van het project, kan automatisch of handmatig worden aangemaakt. - Termijnfactuur
Een factuur die verdeeld is in termijnen voor het hele project.
AFAS kent drie standaardmethoden voor Onderhanden Werk.
- Resultaat o.b.v. gereed project (CC)
- Resultaat o.b.v. nacalculatie (NTF)
- Resultaat o.b.v. voortgang (POC)
Met BI-dashboards laat je belangrijke gegevens duidelijk zien. Je verandert ruwe data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je actuele informatie om beslissingen te nemen!
De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:
- Declarabiliteit
- Projectstatistieken
- Project projectleider
- Project Self Service
Schoonmaakbedrijf Hommerson: ‘Door steeds meer processen te digitaliseren met AFAS, groeit het systeem uit tot het hart van ons bedrijf’
Wat begon met de wens om de administratie rond de vele arbeidsovereenkomsten te digitaliseren, is uitgemond in de optimalisatie van diverse werkprocessen in de organisatie — van personeelszaken tot offertetrajecten.
Ordermanagement
Ordermanagement
Genoeg voorraad en minder administratie
Van bestelling tot levering: met orderbeheer maak je de administratie eenvoudiger. Zo houd je meer tijd over voor écht belangrijke zaken, zoals snelle en fantastische service voor je klanten.
Met ordermanagement heb je grip op handel- en productieprocessen. Je automatiseert processen met onze ERP-software, van bestelling tot productie. Je ziet je voorraad, marge en bespaart tijd en kosten met één online systeem.
Door processen te combineren, maak je minder fouten en werk je sneller. Dat zorgt voor een hogere winst. Automatisering helpt bij effectiviteit en kostenbesparing.
Voorraad, inkoop, verkoop, orderbeheer, boekhouding, CRM en HRM zijn allemaal samengebracht. Zo heb je alle informatie op één plek en altijd snel inzicht.
Van bestelling tot levering
Automatiseer je inkoop, verkoop en voorraadbeheer
Bij groothandels, winkels, productiebedrijven en zelfs ziekenhuizen verandert de voorraad steeds. AFAS helpt je om inkoop en verkoop te automatiseren en het hele proces overzichtelijk te maken.
Waar wil je meer over weten?
Klik op een blok en duik de details in
Je voorraadbeheer hangt samen met andere afdelingen in je bedrijf. Een voorraadbeheersysteem moet daarom goed passen bij je bedrijfsprocessen en afdelingen.
Marges zijn vaak klein en klanten willen snelle, goede service. Dus een efficiënte bedrijfsvoering is heel belangrijk. Met AFAS Software staat alle informatie op één plek, zelfs als je voorraad op meerdere locaties staat of je veel leveranciers hebt.
De voordelen van voorraadbeheer met AFAS
- Eenvoudig koppelen
Makkelijk te verbinden met bijvoorbeeld webshops, scanoplossingen, productconfiguratie en MRP-systeem. - Integratie met boekhouding
Je boekhouding zit in hetzelfde systeem als je voorraadbeheer. - Meerdere magazijnen beheren
Je kunt voorraden op verschillende locaties bijhouden. - Ondersteuning van diverse soorten
Werkt met artikelen, werksoorten, kosten, samenstellingen en serie- en partijartikelen. - Realtime voorraadoverzicht
Je ziet altijd en overal hoeveel voorraad je hebt.
In de backoffice komt alle administratie samen. Leg artikelen en prijzen vast en het systeem zorgt dat veel administratie verdwijnt. Slimme processen maken je organisatie schaalbaar, zonder extra administratieve druk.
Krijg grip op:
- Artikelen
- Financiële administratie
- Inventarisatie
- Magazijnen
- Ontvangst
- Prijzen
- Uitgifte
- Verplaatsingen (Op-, af- en overboekingen)
Eerst koop je goederen in voordat je ze verkoopt. Je gaat door een cyclus van offerte, order, bestelling en ontvangst. AFAS maakt je inkoopproces makkelijker en geeft je de inzichten die je nodig hebt.
De voordelen van inkoop met AFAS
- Automatisering in het inkoopproces
Veel processen verlopen automatisch binnen de inkoop. - Contractafspraken en herinneringen
Leg contractafspraken vast en krijg automatische herinneringen. - Inkoopaanvragen door collega’s
Collega’s starten zelf het inkoopproces met inkoopaanvragen. - OCI-koppelingen
Tientallen OCI-koppelingen zijn standaard beschikbaar. - Proces van bestelling tot ontvangst in één systeem
Het hele inkoopproces vindt plaats in één systeem.
Bekijk hoe het Gelre ziekenhuis werkt met inkoop
Verkoop van goederen zorgt voor omzet. Het is belangrijk dat dit proces goed geregeld is. In AFAS Software leg je het hele verkoopproces vast, van voorspelling tot offerte, order en pakbon. Na de pakbon, die de voorraad financieel afboekt, komt de factuur. Door de financiële administratie in hetzelfde systeem te doen, blijven boekhouding en voorraad altijd up-to-date!
De voordelen van verkoop in AFAS Software
- Actueel beeld van verkoopomzet
Je ziet altijd hoeveel omzet je maakt. - Bestelling tot levering in één systeem
Het hele verkoopproces gebeurt in één systeem. - Financiële administratie integratie
De verkoop werkt samen met de financiële administratie. - Verkopen en voorraadupdate
Verkopen worden meteen verwerkt in de voorraad.
Als je uit verschillende grondstoffen of artikelen een nieuw product maakt, spreken we van een productieproces of assemblage.
Maak het productieproces makkelijker met AFAS
- Elk moment inzicht in verkoop-, inkoop- en voorraadgegevens
Je ziet altijd je verkoop-, inkoop- en voorraadgegevens. - Het hele proces in één systeem
Inkoop, assemblage en verkoop gebeuren in één systeem. - Maakartikelen, partij- en serienummers
Zet zelf artikelen in elkaar, koop ze in, of haal ze uit elkaar. Gebruik partij- en serienummers.
De Groot Bewerkingsmachines heeft een cultuurverandering gekocht
“Nu zijn we voortdurend op de hoogte van onze omzet, sales, voorraden noem maar op. Terwijl we in de oude situatie niet verder keken dan van week tot week en we op centraal niveau eigenlijk alleen ons banksaldo hadden om op te sturen.”
AFAS Pocket
AFAS Pocket
De #1 business app van Nederland
Met de AFAS Pocket app regelen je je belangrijkste taken & HR-zaken gewoon via de telefoon.
Wist je dat AFAS Pocket iedere maand door > 1 miljoen Nederlanders (!) gebruikt wordt? Dit aantal stijgt nog elke dag!
Workflows
Inzicht en overzicht in elke stap
Workflows zijn belangrijk voor automatisering. Door de processen van je organisatie in software vast te leggen, worden ze gestructureerd, efficiënt en soms zelfs automatisch uitgevoerd.
Voordelen van werken met workflows:
- Alle taken zijn duidelijk en op één plek, met een eenvoudige manier om informatie te delen.
- Voortgang is altijd zichtbaar voor iedereen en elke stap wordt vastgelegd.
- Gebruik AI om je opdrachten voor je uit te voeren in workflows
- Stel je eigen workflows samen of gebruik onze standaardmodellen.
- Regel alle communicatie en processen op een gestructureerde manier.
AI in AFAS: maak kennis met Jonas
In AFAS Software noemen we onze AI-functies Jonas. Deze slimme functies helpen je om sneller en makkelijker te werken. En daar zijn workflows natuurlijk superhandig voor.
AI in Reacties
Met Jonas kun je snel en gemakkelijk reacties toevoegen aan dossieritems. Als je een reactie wilt schrijven, kun je Jonas een opdracht geven. Jonas analyseert je opdracht en geeft je een antwoord. Dit helpt je bijvoorbeeld bij het maken van een samenvatting of een vertaling. Zo hoef je minder zelf te doen en gaat het werk sneller.
Geautomatiseerde AI-analyse in de Workflow
Jonas kan ook automatisch opdrachten voor je uitvoeren in een workflow. Dit betekent dat Jonas je helpt bij het nemen van beslissingen door op de achtergrond je opdrachten te analyseren en antwoorden te geven. De AI-teksten verschijnen automatisch op het juiste moment in de workflow, bijvoorbeeld na een specifieke taak of actie. Zo krijg je de informatie precies wanneer je die nodig hebt.
Bouw je eigen workflow met je eigen bronnen
In je workflow leg je je eigen prompt vast. Hiervoor kan je eigen bronnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen of de meest recente cao. Zo voorkom je dat AI antwoorden gaat verzinnen en alleen zinvolle reacties geeft.
Lagarde Groep: ‘Door te werken met AFAS hebben we inzicht in de organisatie én kunnen we vooruitkijken’
De implementatie van AFAS was voor Lagarde Groep een sprong in het diepe, maar inmiddels is het softwaresysteem de ruggengraat van haar organisatie. Het biedt de specialist in ICT, communicatie en beveiliging structuur in de werkprocessen, controle over de financiën én stuurinformatie voor toekomstige verbeteringen.
AFAS Online
AFAS Online: werken vanuit de cloud
AFAS Online is het cloudplatform waarop AFAS haar software aanbiedt. Het platform zorgt ervoor dat de software snel en stabiel bereikbaar is, altijd up-to-date blijft en back-ups geregeld zijn. Er wordt continu geïnvesteerd in de hardware van het platform, zodat jij steeds met de modernste technologie werkt.
Altijd up-to-date: wij doen de updates
Je gebruikt AFAS software in de cloud. Wij zorgen voor systeembeheer, goede beveiliging en elke dag een back-up. Jij blijft eigenaar van de data.
Omdat je met AFAS Online werkt, worden cao-updates, nieuwe versies, patches en wettelijke wijzigingen voor jou automatisch geïnstalleerd. Het gebeurt vaak ’s nachts of in het weekend op een tijd die vooraf bekend is. Zo ben je niet alleen altijd bij met je software, maar ook met wet- en regelgeving.
Beveiligd platform
AFAS werkt elke dag aan de veiligheid van het platform. Ons Cloudplatform AFAS Online wordt regelmatig getest. Hier zie je alle certificeringen en controles.
Het datacentrum, de verbinding en het beheer van gegevens staan onder streng toezicht. Zo weet jij zeker dat jouw bedrijfsgegevens veilig in de cloud zijn. Het datacentrum is in Nederland en moet de Nederlandse wet volgen.
Koppelen met AFAS
Koppel je favoriete software
Bij veel bedrijven staan gegevens van bijvoorbeeld werknemers of klanten ook in andere software. Het gevolg is dat dezelfde gegevens op verschillende plekken in het bedrijf worden bewaard en beheerd.
Dit zorgt voor meer kans op fouten en veel verloren tijd. Dit kan anders. Als je bijvoorbeeld met software voor je branche werkt én met onze software, hoef je gegevens niet dubbel in te voeren. Met de Connectoren van AFAS zorg je dat beide programma’s echt tegelijk met elkaar zijn verbonden en veilig gegevens kunnen delen.
Gecertificeerde koppelingen
Veel bedrijven die software maken, hebben een standaard koppeling gemaakt met AFAS. Zo weet je zeker dat deze getest is op werking en veiligheid, onderhouden wordt én gecertificeerd is door AFAS.
KOW is blij met ‘volledig gevulde schoenendoos’ van AFAS
Architectenbureau KOW heeft flinke stappen gezet met de automatisering van cruciale onderdelen van de bedrijfsvoering. Vooral Projecten, Finance en HRM/Payroll zorgen voor efficiency en plezier op de werkvloer. “De software daagt je uit om continu te blijven nadenken over je processen.”
De AFAS Template
Jouw organisatie is uniek, jouw bedrijfsprocessen niet. Daarom hebben we in de AFAS Template veel processen voor je klaargezet, specifiek op basis van de beste werkwijzen in jouw branche.
In de afgelopen 25 jaar hebben we meer dan 14.000 klanten geholpen met ons product. Op basis van deze ervaringen hebben we een template gemaakt. Deze template is een sjabloon met veelvoorkomende processen, klaar om te gebruiken. Zo hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden en bespaar je tijd en geld met de beste werkwijze in jouw branche.
Als je al langer met AFAS werkt, profiteer je nog steeds van de beste werkwijzen. De meeste krijg je bij een nieuwe versie zodat je er meteen mee aan de slag kunt.
We hebben verschillende templates beschikbaar. Klik op de template voor jouw branche en ontdek wat er standaard beschikbaar is.
CSR & Control Framework
CSR & Control Framework
Breng het in de praktijk en maak het meetbaar
Aan de slag met ISO, CSRD of een andere audit of certificering? Maak het mogelijk met het Control Framework in AFAS!
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) gaat vanaf 2024 stapsgewijs in en is een verplichting voor veel bedrijven. Door nu al te beginnen met het verzamelen en structureren van gegevens, zorg je ervoor dat jouw organisatie klaar is voor de toekomst. Het standaard meegeleverde controleframework helpt om aan deze nieuwe rapportage-eisen te voldoen.
AFAS biedt procesondersteuning om je voor te bereiden op de CSRD met het Control Framework. Je krijgt daar de nodige tools en handvatten voor.
Wat leg ik vast in de software van AFAS?
- Plan
Een plan bevat de basisinrichting die vaker, bijvoorbeeld jaarlijks, of voor verschillende administraties, kan worden gebruikt. - Regel
Een regel bevat de inhoud waar je als organisatie mee aan de slag gaat en waar de eventuele audit op zal worden uitgevoerd. - Thema’s
Hier komen de Rapportage-eisen terug die je in het plan hebt gekozen. Ook hier kun je zelf rapportage-eisen toevoegen of verwijderen. - Beheersmaatregel
Je kunt specifieke risico’s in kaart brengen met betrekking tot de rapportage-eis en aangeven wat de maatregelen zijn die je hiervoor neemt. - InSite
AFAS levert standaardpagina’s mee om CSRD op InSite te raadplegen.
Ook andere certificeringen regel je met het control framework
Wil je gestructureerd je ISO-audit doorlopen of werken aan de MVO-prestatieladder? Het Control Framework maakt dit eenvoudig! Gebruik deze functionaliteit voor ISO-certificeringen, MVO-prestatieladder, CSRD, of stel je eigen controleframework samen voor specifieke bedrijfsprocessen.
Tijdens de AFAS Open 2024 in juni 2024 vertelde productmanager Mohamed El Abdouni over CSRD en hoe AFAS je helpt.
In AFAS kun je gegevens vastleggen die bijdragen aan een betere wereld. In dit dashboard krijg je inzicht in deze gegevens. Op één handige plek. Hierin word je vastgelegde bedrijfsinformatie rondom milieu en mensen gevisualiseerd. Denk aan:
- CO2-uitstoot
- Energieverbruik
- Percentage zelf opgewekte energie
- Samenstelling medewerkersbestand, zoals:
- Afkomst
- Gender
- Leeftijd
- Gereden kilometers van je wagenpark
- Percentage elektrische leasewagens
Planeet: Goed zijn voor de aarde
- Gebruik minder papier: Profiteer van de kracht van digitalisering met digitale dossiers, ondertekening, facturen, Pocket urenregistratie en dashboards.
- Zorg voor een verantwoord wagenpark: Beheer en optimaliseer je wagenpark met het Wagenpark Dashboard.
- Kijk waar ruimte is voor verbetering: Registreer en evalueer je CSR-prestaties met het CSR Dashboard
Mens: Goed zijn voor je mensen
- Betere werk-privé balans: Faciliteer thuiswerken voor een betere work-life balance.
- Houd rekening met mensen met een beperking: Maak je websites toegankelijk voor iedereen met digitoegankelijkheid.
- Creëer zinvol werk: Automatiseer repeterend controlewerk met workflows voor o.a. inkoopaanvragen, verlof, declaraties en uitzend urenbriefjes.
- Borg en deel kennis in InSite: Creëer een online kennisbank met documentmanagement en ontwikkel eigen online cursussen.
Profit: Stimuleer anderen om meer met CSR bezig te zijn
- Zet anderen aan het denken: Gebruik de workflow Leveranciersbeoordeling om bewustzijn rond CSR bij leveranciers te vergroten.
- Geef ruimte aan goede initiatieven: Realiseer hergebruik van goederen en zet documentmanagement in voor het organiseren van ruilacties of hulpacties.
- Help je mensen elkaar te leren kennen: Verbeter de interne communicatie en relaties met de wie-is-wie op InSite en Pocket.
- Waardeer je werkers en leveranciers: Zorg voor eerlijke en tijdige betaling voor geleverde diensten.
Dit is zomaar een rij van onderdelen waar je nú al mee aan de slag kunt.
Vanaf 2024 gaat de CSRD-wetgeving in. Daardoor gaat CSR een belangrijke rol spelen voor elke organisatie. Grote organisaties moeten hier vanaf 2024 ook over rapporteren.
De invoering van de CSRD betekent concreet dat je als organisatie moet gaan rapporteren over wat je doet aan duurzaamheid. Als je al bezig bent met maatschappelijk verantwoord ondernemen, heb je in ieder geval al beleid gemaakt en doelen gesteld. Ben je daar überhaupt nog niet mee bezig? Dan is dit je eerste stap.
We vertellen je er graag met over in onze blog: Wat is Corporate Social Responsibility? Betekenis en uitleg.
Dit is AFAS
Een Nederlands familiebedrijf uit Leusden
AFAS is een Nederlands familiebedrijf. Een beetje gek, een tikkeltje eigenwijs, maar vooral vol passie als het gaat om klanten en het inspireren van ondernemers. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Wij inspireren je graag! Hoe dan? Neem ons product. Wij maken ERP-software. Dat klinkt niet heel sexy, maar is wel onmisbaar voor ieder bedrijf. Als bedrijf wil je bezig zijn met je product of dienstverlening, niet met de administratieve processen die daarbij horen. Daar helpt onze software je bij. Door slimme automatisering zorg je dat bedrijfsprocessen vereenvoudigd worden of zelfs verdwijnen. Dit zodat jij nog meer tijd hebt voor waar het om draait: ondernemen.
AFAS en Corporate Social Responsibility
Met liefde
Een betere wereld. Dat is waaraan we willen bijdragen met CSR. Dat doen we met liefde, vanuit ons hart. Én dat doen we systematisch. Want we zijn dol op meetbaar maken en elke dag een procentje verbeteren. Het liefst door te automatiseren, te digitaliseren en te innoveren.
Vervuiling, sociale ongelijkheid, klimaatverandering … deze wereld kan zoveel beter! Het goede nieuws is dat eigenlijk iedereen zich daar steeds meer bewust van is. Er is steeds meer kennis over wat goed is voor de aarde en dus voor ons, en over wat de impact is van de dingen die we doen, of juist niet doen. Overal zien we initiatieven om de wereld een betere plek te maken: van klimaatmarsen tot The Ocean Cleanup en allerhande wetgeving. Aan zo’n beweging doen we graag mee. Hieronder lees je waarom.