Spring naar content

Accountancy Suite

Één pakket om al jouw processen in vast te leggen

Introductie

Ruimte voor de kern van je werk.

Of het nu gaat om je boekhouding, HR-processen, uren of declaraties. Door automatisering van je processen minimaliseer je de kans op fouten, heb je altijd inzicht in belangrijke cijfers en verklein je de administratieve lasten. Zo heb je meer tijd voor wat écht belangrijk is.

Jij wil graag een moderne accountancypraktijk of administratiekantoor zijn. Waarin je voor jouw klanten de ideale adviseur en uitvoerder bent. Waarin je kort op de bal speelt, foutloos werkt, de kosten laag houdt en je medewerkers met veel plezier aan de slag zijn. Met de software van AFAS, ontwikkelt voor en met accountants, beschik je over dé totaaloplossing waarmee je dit bereikt. Benieuwd hoe je werkt en wat dit jou en je klant oplevert?

Alles-in-één oplossing voor jouw organisatie

Hoe helpt onze ERP-software jou?

Onze software biedt één geïntegreerd pakket voor al je bedrijfsprocessen. De ERP-software is een totaaloplossing voor HRM, Payroll, Inkoop, Financiële administratie, CRM, Projectadministratie, workflow- en documentbeheer.

Het voordeel? Je slaat alle gegevens maar één keer op. Veel processen zijn met elkaar verbonden. Zo profiteert de boekhouding van een goed gevuld CRM en volgt een factuur na je projectadministratie of verkoop. Medewerkers hoeven zich niet te herhalen in taken, je vermindert fouten en bespaart vooral tijd. Met minder administratie heb je tijd voor geweldige service voor jouw klanten en relaties!

Hoe gaat onze software jou helpen

Feiten & Cijfers

Hieronder tref je een aantal feiten en cijfers die ons typeren. Met € 289,9 miljoen omzet, 671 blije eikels en één softwareproduct zijn wij een trots familiebedrijf.

CRM
13342

Prachtige klanten waar we iedere dag ons best voor doen.

Financieel
3,6 mln

Zoveel Nederlanders krijgen hun loonstrook via onze software.

HRM
701

Zoveel medewerkers staan iedere dag voor je klaar!

Producttour

Product tour door onze ERP-software

Met onze ERP-software leg je alle belangrijke bedrijfsprocessen vast in één systeem. In de product tour laten we zien hoe onze software werkt en wat je er allemaal mee kan.

Liever een demo afgestemd op jouw organisatie? Maak een afspraak!

  • Financieel

    Laat zoveel mogelijk financiële processen automatisch door onze software uitvoeren. Zo houd je tijd over voor écht belangrijke zaken.

  • Boekhouding van je klant

    Jouw klant werkt met de boekhoudoplossing AFAS SB. Met scan & herken én een handige app.

  • CRM

    CRM is de basis voor bijna al je processen. Leg alle contactmomenten met relaties eenvoudig vast: digitaal én zoveel mogelijk automatisch.

  • HRM & Payroll

    Regel je zaken als payroll, verlof, verzuim en werving & selectie met één muisklik en minimaliseer de administratie ervan.

  • Fiscaal

    De fiscale software van AFAS bevat alle functionaliteiten die jij als kantoor van aangiftesoftware mag verwachten.

  • AFAS Online

    Met AFAS Online werk je veilig in de cloud en ben je snel op weg dankzij de AFAS Template

Financieel

Financieel

Financiële administratie

Stop met administreren, begin met automatiseren!

Bij AFAS willen we financiële processen optimaal automatiseren. Het doel is ‘boekhouden met het licht uit’. Laat de software zoveel mogelijk handelingen uitvoeren en maak de boekhouding een logisch gevolg van je bedrijfsprocessen.

Doordat alle financiële processen in AFAS Software vastliggen, blijft de boekhouding up-to-date. Declarabele uren leiden tot verkoopfacturen. Heb je abonnementen? Die factureer je met een druk op de knop. Herhalende administratie is perfect om te automatiseren!

Hoe je factuur ook ontstaat, het document wordt automatisch opgeslagen en verzonden in de administratie van de klant. De factuur wordt vanzelf ingeboekt in de administratie van je klant. Gaat een betaling niet soepel? De klant krijgt automatisch een herinnering als de betalingstermijn bijna verloopt. Het doel is uiteindelijk ‘boekhouden met het licht uit’ door de software zoveel mogelijk handelingen te laten doen, zelfs audits.

Alle financiële processen in één pakket

Het doel is zoveel mogelijk administratieve handelingen door de software te laten uitvoeren, waardoor jij meer tijd overhoudt voor echt belangrijke zaken, zoals het informeren en adviseren van andere afdelingen en collega’s op basis van actuele informatie.

AFAS InSite brengt al je bedrijfsprocessen samen. Hier zie je bijvoorbeeld een factuur in de workflow.

Profit is de backoffice. Vanuit hier richt je al je processen in.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Elke organisatie heeft te maken met inkoop. Zijn het geen handelsgoederen of diensten van derden, dan zijn het wel kantoorbenodigdheden of relatiegeschenken. Echter zijn veel inkoopprocessen niet voldoende vormgegeven binnen de organisatie en haar informatiesystemen, wat tot de praktijk leidt tot een wildgroei aan leveranciers en een gebrek aan grip op kwaliteit en inkoopvoorwaarden. Door inkoopprocessen strategisch te benaderen en te borgen in jouw ERP-systeem houd je grip op het proces en de uitkomsten hiervan.

Daarom werk je met inkoopaanvragen. De aanvraag loopt via een workflow en wordt omgezet naar offerte of order. Aanvragen doe je vanuit een productcatalogus, via een vrije aanvraag of via een OCI-koppeling. OCI is er om vanuit de webshop van de leverancier te bestellen en automatisch een inkoopaanvraag in AFAS vast te leggen.

Weten welke kosten je kunt verwachten en wanneer deze betaald moeten worden is van cruciaal belang voor jouw organisatie. Daarbij is een goede vastlegging van verplichtingen en contracten met leveranciers essentieel, zodat onverwachte en onbedoelde contractverlengingen worden voorkomen!

De software stelt je proactief op de hoogte wanneer een contract afloopt. Ook kunnen facturen automatisch worden betaald, omdat je dit al vastgelegd hebt in het contract.

Vaarwel papieren factuurstromen: E-factureren is de nieuwe realiteit. Automatisch gegenereerd en verwerkt, zonder menselijke handelingen. Zo voorkom je fouten en tijdrovend dubbel werk.

Vanaf nu verloopt het factuurproces volledig digitaal. Je geniet gelijk van de voordelen: het is veiliger, goedkoper en sneller. AFAS is al sinds 2008 volledig UBL-ready – en dat is niet voor niets. En als je het nu nog niet gebruikt: zelfs de overheid is om. En dat is niet voor niets!

Het verwerken van de administratie is een dagelijks terugkerende activiteit. Sommige mutaties doe je dagelijks en andere wekelijks of zelfs maandelijks. Om sturing te geven aan je organisatie is het een must om bij te zijn met de administratieve verwerking. Als je maandcijfers moet aanleveren en de helft is geboekt, kun je beter niets aanleveren. Het is van belang om je processen die invloed hebben op het resultaat met zo min mogelijk inspanning uit te voeren.

Met AFAS Financieel verwerk je eenvoudig:

  • Beginbalans
  • Mutaties boeken
  • Bankafschriften (automatisch in te lezen met de bankkoppeling)
  • Facturen (+ E-facturen)
  • Loonjournaalposten
  • Betaalopdrachten
  • Incasso-opdrachten
  • Terugbetalingen
  • Vaste activa
  • Rekeningcourant

De AFAS Finance Auditor is jouw persoonlijke boekhoudassistant. Standaard controleer deze je boekhouding op meer dan 100 fouten en waarschuwingen. Je kunt hier ook eenvoudig zelf punten aan toevoegen. Vanuit de melding navigeer je direct door naar de bron om het probleem te verhelpen.

Doe dit in ieder geval bij de maandafsluiting, maar mooier is het natuurlijk als dit in je wekelijkse werkzaamheden terug te vinden is.

Een tevreden klant zal ook bereid zijn om de factuur te betalen. Als iedereen de ontvangen facturen op tijd zou betalen heb je geen debiteurenbeheer nodig. De werkelijkheid is echter anders. Helaas behoort het versturen van één of meerdere aanmaning tegenwoordig tot de normaalste zaak van de wereld. Het bewaken van de vervallen posten en een aanmaningsproces inrichten is daarom ook noodzakelijk. Heeft de klant echter te veel betaald of is het saldo door het verstrekken van een creditnota negatief, dan kun je het saldo ook terugbetalen.

Of het nu gaat om abonnementen, aanmaningen of incasso-opdrachten, met AFAS Software maak je je debiteurenbeheer een stuk makkelijker. En met het bijbehorende dashboard weet je altijd hoe je debiteurenbeheer ervoor staat.

Het maken van een btw-aangifte is nu eenmaal verplicht. Per periode dient de btw-aangifte opgemaakt te worden en digitaal opgegeven aan de Nederlandse belastingdienst. Dat moet binnen één maand na het aangiftetijdvak.

De btw-aangifte wordt gelukkig een stuk eenvoudiger met AFAS Software. We verzenden de aangifte digitaal via het AFAS-certificaat, en alles gebeurt volledig digitaal. Je hoeft dus geen gegevens meer handmatig in te voeren op de website van de belastingdienst.

Met de BI-dashboards toon je belangrijke financiële data op een overzichtelijke manier. Je maakt van ruwe data begrijpelijke informatie. En dat levert je actuele stuurinformatie op!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Btw Recap
  • Budgethouder
  • Contractbeheer
  • Crediteuren
  • Debiteuren
  • Dichtraming winst en verlies
  • Exploitatie (+ verbijzonderd)
  • Liquiditeit
  • Jaarrekening
  • Vaste activa
  • Verkoopomzet
  • Winst en Verlies

Abonnementen komen steeds vaker voor waardoor het werken met een abonnementsmodel in steeds meer situaties goed toegepast kan worden. De software van AFAS biedt hier ook een oplossing. Met de abonnementenfunctionaliteit van AFAS kun je automatisch factureren aanmaken en verwerk je de omzet met één druk op de knop in je boekhouding. Ideaal!

Abonnementen zorgen voor een mooie basis van repeterende omzet. Het risico is dan wel dat de administratieve administratie een lastendruk met zich meebrengt. Met AFAS kun je automatisch factureren en verwerk je de omzet met één druk op de knop in je boekhouding. Bedragen in je, indien gewenst, eenvoudig middels een automatische incasso en de berichtgeving gaat automatisch de deur uit. Zo heb je maximaal resultaat met minimale administratieve lasten!

Alle onderdelen van financieel

  • Actuele wet- en regelgeving
  • Afletteren
  • Auditfile
  • Automatisch betalen crediteuren
  • Automatisch verwerken bankafschrift
  • Automatische incasso debiteuren
  • Automatisch verdelen verbijzonderingen
  • Bankkoppelingen (Knab, ING, Rabobank & ABN AMRO)
  • Bijlagen vastleggen
  • Btw-/ICP-aangifte
  • Budgethouders (& deelbudgethouders)
  • Budgetteren met budgetscenario’s
  • Consolidatie
  • Contractmanagement
  • Crediteurenbewaking
  • Dashboards
  • Debiteurenbewaking
  • Finance Auditor
  • Importeren bankafschriften
  • Kolommenbalans
  • Kredietbeperking & betalingskorting
  • KvK-jaarstukken deponeren via accountant
  • Mandataris Btw- en Icp-aangifte (België)
  • Meerdere administraties
  • Multivaluta
  • Procuratieschema
  • Proef-/saldibalans
  • Rekening-courantverhouding
  • Reserveringen en verplichtingen
  • Transitorische posten
  • UBL & e-factureren
  • Vaste activa
  • Vaste journaalposten
  • Verbijzonderen tot 5 dimensies
  • Verslaglegging
  • Verzamelfacturen
  • Wet Keten Aansprakelijkheid

KIBO Accountants: ‘Als het om automatisering gaat is stilstand achteruitgang’

Directeur Martin Boogaard van KIBO Accountants en Belastingadviseurs laat zich bij de positionering van zijn kantoor nadrukkelijk inspireren door AFAS. Dat legt hem geen windeieren, want KIBO groeit snel. “Wij kunnen met ons huidige ERP-pakket makkelijk doorgroeien naar twee- of driehonderd medewerkers. Omdat het fundament goed is.”

Boekhouding van je klant

Boekhouding van je klant

Jouw klant werkt met AFAS SB

De one-stop-shop voor ondernemers én accountants

Echt samenwerken met je klant vereist goede software. Daarom hebben we AFAS SB ontwikkeld. De ondernemer werkt met AFAS SB, een compleet boekhoudpakket. Jij als accountant beheert of helpt met de administratie, volledig geïntegreerd met de ERP-software!

Jouw klanten gebruiken het boekhoudpakket AFAS SB

  • Je klanten verwerken onbeperkt inkoopfacturen met de geïntegreerde scan & herken
  • Je biedt je klant altijd realtime inzicht in financiële resultaten
  • Je werkt vanuit één database, dus echt samen met je klant
  • Je gebruikt één softwarepakket voor je eigen kantooradministratie én die van de klant

Meer weten? Maak een afspraak!

Tijd voor advies voor je klant

Stemerdink & Verhoek: ‘Gemak en inzicht zijn de sleutelwoorden voor SB’

Dante van Scheppingen (Managing Partner) ziet bij veel klanten dat dankzij SB de administratie voor hen meer gaat leven. “Zeker de klanten die eruit proberen te halen wat erin zit. Ze zijn verrast dat we kort na het einde van het kwartaal de btw-aangifte al gereed hebben. Daarnaast hebben ze vaak een beter inzicht in openstaande debiteuren en crediteuren. En ervaren ze dat werken in SB veel veiliger is dan het via e-mail heen en weer sturen van allerlei bestanden.”

Zo werkt AFAS SB voor jouw klant

Ondernemers willen ondernemen. De financiële administratie moet dus makkelijk en efficiënt zijn. Daar help jij jouw klanten bij. Jij als accountant beheert of ondersteunt de administratie. De ondernemer gebruikt AFAS SB.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Het Admin Center is bedoeld voor jou als accountant- of administratiekantoor. Met deze functie kun je zonder tussenkomst van AFAS:

  • Klanten, administraties en gebruikers toevoegen.
  • Klanten verdelen over de eigen medewerkers.
  • Per klant de werkvoorraad inzien en afhandelen.

Met een paar clicks verstuur je een nieuwe offerte naar een potentiële klant. Uiteraard helemaal in je eigen huisstijl. Geeft de klant akkoord? Met één druk op de knop wordt de offerte verwerkt in je boekhouding. Zo focus jij je op een fantastische dienstverlening of het leveren van je producten.

Je legt alle contactmomenten met relaties makkelijk vast: digitaal en het liefst automatisch. Dit gaat om gegevens van (potentiële) klanten, leveranciers, mailings, offertes en financiële gegevens. Dankzij de koppeling met de Kamer van Koophandel (KvK) maak je snel een nieuwe klant of leverancier aan.

Facturen handmatig inboeken? Zonde van je tijd! De AFAS Scanbox neemt dit werk uit handen. De scanbox scant automatisch binnenkomende facturen en vult de belangrijkste velden in. Het enige wat jij hoeft te doen is controleren en goedkeuren.

AFAS Link app

Bonnen en facturen scannen met AFAS Link

De AFAS Link app is helemaal geïntegreerd met AFAS SB. In deze app maak je eenvoudig een foto van je bon of upload je je factuur. Zo deel je ze meteen met je accountant. Heel handig!

  • Maak een foto van je bon of upload je factuur
    Gewoon eenvoudig via de AFAS Link app.
  • Boek de bon eenvoudig in met onze Scan & Herken oplossing
    Je ziet je bon of factuur nu in AFAS SB. Onze Scan & Herken oplossing herkent belangrijke gegevens. Je hoeft ze alleen nog te controleren en goed te keuren!

Zonder inkoop geen verkoop. In AFAS SB leg je al je inkopen vast en plan je je betalingen. De beoordeling is gedaan en goedgekeurd, dus niets houdt een betaling meer tegen. Met de automatische bankkoppeling stuur je je betaalbestand makkelijk door naar de bank.

Een bankkoppeling maakt veel handmatig werk onnodig. Bankafschriften overtikken in de administratie? Betalings- en incassobestanden klaarzetten en exporteren? Waarschijnlijk focus je liever op ondernemen en groei. Met een bankkoppeling hoef je digitale bankafschriften niet meer handmatig te verwerken of importeren. In AFAS SB kun je koppelingen gebruiken met Knab, Rabobank, ING en ABN Amro.

Bankkoppelingen AFAS SB

Je bent als ondernemer verplicht je btw-aangifte op te maken en digitaal op te geven aan de Nederlandse belastingdienst. Dit proces is makkelijk voor je gemaakt in AFAS SB. Alles om je btw-aangifte te doen is al standaard ingericht.

Of het nu gaat om je kolommenbalans of het financieel resultaat. Met AFAS SB heb je altijd actueel inzicht in hoe je ervoor staat. Dit zie je overal in het pakket terugkomen. Juist door inzicht in je actuele cijfers kun je goede besluiten maken voor de toekomst.

Krijg inzicht in je automatisering

Bekijk belangrijke gegevens, zoals het aantal facturen, doorlooptijden en het aantal klanten per licentie. Ons dashboard helpt je ook inzicht te krijgen in de automatisering van administraties.

Dankzij handige functies, zoals bankkoppelingen en automatische aflettering, werk je efficiënter en besteed je meer tijd aan goede relaties met je klanten. Ons dashboard is ontworpen om je niet alleen te informeren, maar vooral om je te helpen slimme automatisering in te voeren. Zo kun je je richten op het leveren van uitstekende en deskundige diensten.

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

AFAS SB kent verschillende licentiemodellen. Of je je client nu volledig wil ontzorgen of samen aan de boekhouding willen werken: je maakt hier zelfde de keuzes in.

Licentievorm Ondernemen: de ondernemer doet het zelf

Een ondernemer schaft zelf SB aan en voert de boekhouding ook helemaal zelf. Een accountant kan op uurbasis worden ingeschakeld om op gezette tijden mee te kijken in het kader van een vierogenprincipe.

In dit geval staat de volledige functionaliteit van SB ter beschikking aan de ondernemer, die deze eventueel binnen de organisatie aan verschillende gebruikers kan autoriseren.

Licentievorm Boekhouden: jij voert de complete boekhouding uit

In deze licentie voert een accountant de complete boekhouding voor een klant. In dit geval schaft de accountant voor elk van deze klanten een SB Boekhouden-licentie aan. Deze klanten krijgen zelf echter geen toegang tot SB.

Het is aan deze accountant om met deze klant af te spreken hoe en met welke frequentie de stukken aangeleverd worden. Dit wordt ook wel de ‘schoenendoosadministratie’ genoemd.

Licentievorm 2Gether: de boekhouding wordt een samenwerking

In deze licentie werkt een accountant samen met een ondernemer aan de boekhouding. De accountant schaft in dit geval voor elk van deze klanten een SB 2Gether-licentie aan.

Een ondernemer krijgt in deze licentie toegang tot die functionaliteiten die belangrijk zijn voor de primaire bedrijfsvoering, zoals offertes en verkoopfacturen.

Een accountant krijgt naast de functies van de klant toegang tot de volledige functionaliteit en zal de meer boekhoudkundige zaken op zich nemen, zoals inkoopfacturen, vaste activa en aangiften.

Kosten

Als accountant hoef je niet de € 59,- per maand te betalen, zoals vermeld op de AFAS SB website. We bieden je graag een persoonlijke prijsindicatie voor onze software!

Wil je alles weten over AFAS SB en het in de praktijk ervaren? Schrijf je in voor een van de vrijblijvende inspiratiesessies!

Alle onderdelen van AFAS SB

Boekhouding

  • Scan & herken
  • Meerdere administraties
  • Takenlijst per administratie
  • UBL / e-factureren
  • Automatisch betalen crediteuren
  • Automatische incasso debiteuren
  • Importeren bankafschriften
  • Bankkoppelingen (Knab, ING, ABN & Rabobank)
  • Transitorische boekingen
  • Betalings-, factuur of regelkorting
  • Vaste journaalposten
  • Debiteurenbewaking
  • Crediteurenbewaking
  • Kolommenbalans / Proef- /Saldibalans
  • BTW/ICP aangifte

Facturatie

  • In- en Verkoop
  • Artikel
  • Offertes
  • Facturering

Activa

  • Commercieel- Fiscaal afschrijven
  • Investeringsprojecten
  • Rapportage

CRM

  • Prospect- en klantbeheer
  • Relatiemanagement
  • Digitaal dossier

Algemeen

  • AFAS Link app
  • Autorisatiebeheer
  • Appcenter
  • Samen werken met je accountant
  • Importeren stambestanden en mutaties
  • Uitgebreide exportmogelijkheden
  • Elektronische Uitwisseling Belastingdienst
  • Dagelijkse back-up in de cloud
  • Automatische updates
  • Uitgebreide documentatie (help.afas.nl/sb)
  • Online helpdesk
  • Standaard 2 gebruikers

Bekijk de demovideo’s

Introductie AFAS SB (03:00)

Administratie instellen (01:45)

Crediteuren & debiteuren (02:11)

Offertes maken (03:36)

Verkoopfacturen (04:42)

Scan & Herken (03:53)

Betalen (01:23)

Enwijdoenderest: ‘AFAS SB blijft innoveren’

‘Drie op de vier nieuwe klanten kiest ervoor om alles in AFAS SB te doen voor optimaal gemak en inzicht. Zij maken zelf hun offerte en verkoopfactuur gemakkelijk in AFAS SB, waardoor de ondernemer altijd een up-to-date dashboard heeft van zijn onderneming in AFAS SB’

CRM

CRM

CRM

Leg alle contactmomenten vast: digitaal en automatisch

Om mensen zo goed mogelijk te helpen, moet je hun informatie duidelijk en op één plek bewaren. Zo weet je alles over hen en wat ze nodig hebben. Dat is het doel van ons CRM-systeem. Alle gegevens over je contacten staan in één handig systeem. Hier vind je informatie over (mogelijke) klanten, leveranciers, brieven, acties, offertes en ook financiële gegevens.

Relatiebeheer in AFAS CRM is het begin van al je werk. Een goed voorbeeld is een digitaal dossier. Alle dingen rondom een klant, medewerker of contact kun je overal bekijken en aanvullen. Door CRM te koppelen aan je belangrijkste processen, krijg je een compleet dossier met bezoeken, e-mails, forecasts, offertes en facturen. Allemaal in hetzelfde dossier.

Al je contacten in één systeem

De ideale basis voor je bedrijfsprocessen

Je gebruikt CRM-software om contacten bij te houden. Zo zie je klanten, prospects, medewerkers, leveranciers en sollicitanten, allemaal in het CRM.

Op jouw persoonlijke InSite houd je al je contacten bij. Bekijk het dossier, voeg nieuwe contacten toe of pas voorspellingen aan. Alles bewaar je in één handig dossier!

Met de AFAS Pocket app heb je CRM in je broekzak. Ideaal als je veel onderweg bent.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Met OutSite maak jij je eigen klantportaal. Het bijzondere aan OutSite is dat je gegevens uit je ‘achterkant’ haalt en die in een veilige plek laat zien aan anderen. Met het systeem (CMS) achter Outsite maak en verzorg je makkelijk zelf je website.

Wat voor portalen kan je maken met OutSite?

  • Accountancyportaal
  • Bedrijfswebsite
  • Bestelportaal
  • Cursusportaal
  • Klantportaal
  • Vrijwilligersportaal
  • Werken-bij site

Voorbeeld cursusportaal

Voorbeelden van processen via je eigen klantportaal:

  • Abonnementen beheren
  • Cursusmanagement
  • Offertes digitaal ondertekenen
  • Incidenten & ticketing
  • Inzicht in facturen

Met forecast zie je alles wat er gebeurt met verkopen, de kansen om succes te hebben en de verwachte bestellingen in de toekomst. Je noteert ook waarom je soms niet slaagt. Deze informatie helpt om je bedrijf beter te maken. Je kunt zorgen dat een klant de volgende keer wel voor jou kiest. Je kunt ook vastleggen met wie je concurreert voor een order.

Slim werken met forecasting

  • Forecast kan informatie krijgen van offertes uit het bestelsysteem.
  • Forecast is het begin van de berekening in projecten.
  • De verkoopmedewerker weet wat hij of zij doet.

Leg het hele salesproces vast

  • Bron
  • Campagnes (marketing)
  • Contactmoment
  • Concurrenten
  • Forecast statussen
  • Forecastgroepen
  • Reden afgelegde of succesvolle forecast
  • Workflow offerte

Vanuit verschillende delen van het systeem wordt het dossier vanzelf gevuld. Zo zal een handelsbedrijf factureren vanuit ordermanagement, een bouwbedrijf vanuit de projectadministratie en een softwareontwikkelaar vanuit het abonnementensysteem. Al deze werkprocessen zorgen dat het dossier automatisch wordt gemaakt.

Wat wordt automatisch vastgelegd?

  • Abonnementen (denk aan facturen en contracten)
  • Cursusadministratie
  • Debiteurenbeheer
  • Facturatie
  • Projectadministratie

Met cursusbeheer gaat de aanmelding en betaling voor cursussen, seminars of evenementen helemaal goed en snel. Je kunt ook interne trainingen maken en zien wie van je collega’s er is. Je kunt zelfs een reeks aan lessen klaarzetten voor je medewerkers.

De belangrijkste functies

  • Automatisch dossier maken
  • Automatisch facturen sturen
  • Automatisch herinneringen sturen
  • Aanwezigheidslijsten bijhouden
  • Certificaten maken
  • Cursussen aanbieden via je eigen portaal
  • Integratie met de boekhouding
  • Kortingsvouchers maken
  • Overzicht met dashboards

Cursusmanagement voor intern

Medewerkers kunnen zich makkelijk aanmelden voor een cursus via het interne portaal. Misschien moet de leidinggevende of een afdeling dit eerst goedkeuren. In het digitale dossier wordt alles vanzelf opgeslagen. Zo weet je altijd hoe je collega’s zich ontwikkelen!

Cursusmanagement voor extern

Verkoop je cursussen? Met cursusbeheer gaat de aanmelding en betaling voor cursussen helemaal goed. Zo kunnen anderen eenvoudig een cursus of bijeenkomst bij jou volgen.

cursusmanagement systeem met cursusadministratie

Met de software van AFAS heb je alles in huis om aan de meest actuele privacywetgeving te voldoen. Zo weet je zeker dat de privacy van je relaties gewaarborgd is. Prettig voor jouw organisatie én voor je relaties. Je kunt ons op onze blauwe ogen vertrouwen, en daarnaast hebben we uiteraard verschillende certificeringen. Zo toont het Data Pro-certificaat aan dat je met onze software kunt voldoen aan de AVG-wetgeving.

Alle data wordt in Nederland gehost onder de Nederlandse wetgeving. Daarnaast ben je verzekerd van een dagelijkse back-up.

Met BI-dashboards laat je belangrijke CRM-gegevens duidelijk zien. Je verandert ingewikkelde data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je belangrijke informatie om strategische beslissingen te maken!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Cursusmanagement
  • Dossiers
  • Event intelligence
  • Forecast per branche of afdeling
  • Gesloten forecast
  • Niet-gescoorde forecast
  • Open forecast
  • Open workflows

Alle onderdelen van CRM

  • AI in workflows & reacties
  • AFAS Pocket app
  • Campagnebeheer
  • Contactpersonen
  • Controle op dubbele CRM-contacten
  • Cursusmanagement
  • Cursustrajecten
  • Digitaal dossier
  • Digitaal ondertekenen
  • Evenementmanagement
  • E-mailingen
  • Enquêtes
  • Evenementenbeheer
  • Forecasting
  • Klantportaal (zelf te bouwen & onderhouden)
  • Organisaties & personen
  • Prospect- en klantbeheer
  • Prospectdossier
  • Relatiemanagement
  • Sales automation
  • Selecties en segmentatie
  • Targets
  • Twee-factorauthenticatie voor je (klant)portaal (optioneel)
  • Voldoen aan de AVG-wetgeving
  • Workflowmanagement

Cijfer Studio: ‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’

AFAS Accountancy Direct en SB is voor administratiekantoor Cijfer Studio een ideale oplossing. “Het is dé manier om efficiënt met mijn klanten samen te kunnen werken.”

Tijd voor een persoonlijke demo?

Koenen en Co ging van best of breed naar best of suite

De accountants en adviseurs van Koenen en Co gingen begin dit jaar in één klap met hun hele organisatie over naar een nieuw softwarepakket. Dat werd een succes, dankzij de bijzonder grondige voorbereiding. “Daardoor hebben we nú al de ruimte om serieuze efficiëntieslagen te maken.”

HRM & Payroll

HRM en Payroll
HRM & Payroll in de software van AFAS

HRM & Payroll

Minder administratie, meer tijd voor strategisch HR

Met AFAS Software maak je alle HR- & payrollprocessen beter en heb je minder administratie. Het gevolg? Je bent minder tijd kwijt aan administratie en je kunt je richten op strategisch HR.

Adminstratie zoals vrije dagen, ziekte en salarissen kosten je nu veel tijd. Maar deze taken zijn niet meer je belangrijkste werk. HR verandert. Onderwerpen zoals werkgeluk, recruitment en personeelsplanning worden belangrijker.

Met HRM & Payroll modules krijg je weer controle over je HR-taken. Automatiseer tijdrovende administratie, betrek je team beter en gebruik onze slimme dashboards voor overzicht en inzicht. Het gevolg? Je hebt weer tijd voor wat écht belangrijk is.

Aan de slag met ESS & MSS

Betrek je medewerkers bij HR-processen

Ligt al je administratie nog bij één persoon of afdeling? Met Employee Self Service (ESS) en Manager Self Service (MSS) is dat niet meer nodig. Vanaf nu verandert elke medewerker makkelijk zijn of haar HR-gegevens. Het is 24/7 beschikbaar en altijd dichtbij met de AFAS Pocket app.

Op jouw eigen InSite breng je al je HR-zaken samen. Ook is InSite in te zetten als intranet. Zo werk je met één portaal voor al je medewerkers.

Via de AFAS Pocket app regelen medewerkers al hun HR-zaken gewoon zelf. Uren boeken? AFAS Pocket! Net iets gekocht en wil je dit declareren? AFAS Pocket!

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

Met Employee Self Service ligt administratie niet meer bij één persoon of afdeling. In plaats daarvan is de administratieve druk verspreid over de organisatie. Door te kiezen voor administratie bij de bron, voorkom je fouten. Employee Self Service werkt makkelijk, inzichtelijk en sneller.

De voordelen van Employee Self Service:

  • Afgestemd op jouw organisatie
  • HR heeft tijd voor strategisch HRM
  • HR is 24/7 beschikbaar
  • Informatie is altijd up-to-date
  • Meer inzicht
  • Minder foutgevoelig

Voorbeelden van Employee Self Service

  • Declaraties indienen
  • Gegevens wijzigen (adres, telefoonnummer)
  • Verlof aanvragen
  • Ziekmelden

Managers hebben graag zoveel mogelijk controle. Met Manager Self Service (MSS) nemen ze een deel van de HR-taken over.

Meer werk? Nee hoor. Managers en leidinggevenden zijn hierdoor meer betrokken bij de medewerkers. Doordat managers altijd met de nieuwste gegevens werken, weten ze wat er gebeurt en kunnen ze sneller bijsturen als dat nodig is.

De voordelen van Management Self Service:

  • HR heeft tijd voor strategisch HRM
  • Inzicht in ken- en stuurgetallen van de afdeling
  • Minder foutgevoelig
  • Recht op mutaties invoeren van eigen afdeling
  • Taakgestuurd werken

Voorbeelden van Management Self Service

  • Contracten verlengen of opzeggen
  • Declaraties beoordelen
  • Medewerkers in dienst en uit dienst melden
  • Personeelsdossiers van medewerkers inzien en wijzigen
  • Vastleggen gespreksverslag talentmanagement
  • Verlof goedkeuren en ziekte melden

Standaard ondersteunen we meer dan 200 cao’s met pensioenregelingen en salaristabellen, en ze worden in de software bijgewerkt. Met AFAS Online worden veranderingen in de cao automatisch aangepast. Je voldoet niet alleen aan de nieuwste Nederlandse wetten en regels, maar ook aan die van jouw vakgebied.

Wat merk je hiervan in de software?

De cao’s hebben veel dingen over hoe je salarissen regelt en arbeidsvoorwaarden. Bij salarissen gaat het over looncomponenten, grondslagen en parameters. Bij arbeidsvoorwaarden moet je denken aan inrichting voor ziekte en verlof. Het CAO Team van AFAS zorgt voor de cao’s en houdt je op de hoogte. Als er een nieuwe versie is, wordt die automatisch bijgewerkt. Zo ben je altijd bij.

Door met workflows te werken, verdwijnt administratief werk. Geautomatiseerde controles besparen je tijd. Zo heb jij als salarisadministrateur meer tijd voor belangrijke payrollzaken.

De voordelen van de salarisadministratie met AFAS

  • Altijd een actuele cao
  • Automatische controles met de Payroll Auditor
  • HRM & Payroll in één systeem
  • Inzicht met dashboards
  • Minder administratie door slimme automatisering
  • Mutaties storen je controleproces niet, omdat je de verloningsperiode kunt dichtzetten.
payroll auditor voorbeelden

Automatische controles met de Payroll Auditor

Samen met klanten hebben we de Payroll Auditor gemaakt: jouw persoonlijke hulp voor alle controles op het payrollproces. De Payroll Auditor doet standaard meer dan 130 controles. Zo voorkom je fouten in de loonadministratie en ben je minder tijd kwijt aan het controleren van de verloning.

Het normale wervings- en selectieproces heeft veel kleine administratieve stappen. Van het maken van de vacature tot het voorbereiden van de eerste werkdag.

In AFAS regel je alles vanaf één centrale plek. Door OutSite (je eigen Werkenbij-site) en InSite (je eigen medewerkersportaal) te verbinden, maak je een compleet eigen sollicitatiepagina. Hier voeren kandidaten zelf hun gegevens in. Aanvullende informatie nodig? Je vraagt het makkelijk uit met een workflow. Dit noemen we Sollicitant Self Service. En heb je een nieuwe vacature? Met de job alert vertel je de juiste kandidaat hierover.

Natuurlijk kun je goede managementinformatie bekijken om het wervingsproces goed in de gaten te houden.

Onboarden is het proces waarbij nieuwe medewerkers soepel in jouw organisatie komen. Goed onboarden zorgt ervoor dat je nieuwe collega zich snel helemaal thuis voelt, terwijl jij maar een beetje werk hoeft te doen om het proces af te maken.

Eén gestroomdlijn proces

De workflow Onboarden zorgt voor een vlot en overzichtelijk proces om medewerkers aan te nemen of opnieuw in dienst te nemen.

  • Digitale vraag naar extra gegevens
    Via OutSite kun je aanvullende gegevens van een sollicitant opvragen. Bijvoorbeeld documenten, gegevens en opleidingen. Je kunt de workflow zo aanpassen dat het automatisch doorgaat als de sollicitant de nodige gegevens heeft gegeven.
  • Digitale identiteitscontrole
    Met de ID-check en de RTW-check van Valicare kun je snel en makkelijk checken of de medewerker een geldig identiteitsbewijs heeft en in Nederland mag werken.
  • Digitaal ondertekenen
    Laat de arbeidsovereenkomst digitaal tekenen, zo handel je het proces helemaal online af.

AI in AFAS: maak kennis met Jonas

In AFAS Software noemen we onze AI-functies Jonas. Deze slimme functies helpen je om sneller en makkelijker te werken. En daar zijn workflows natuurlijk superhandig voor.

AI in Reacties

Met Jonas kun je snel en gemakkelijk reacties toevoegen aan dossieritems. Als je een reactie wilt schrijven, kun je Jonas een opdracht geven. Jonas analyseert je opdracht en geeft je een antwoord. Dit helpt je bijvoorbeeld bij het maken van een samenvatting of een vertaling. Zo hoef je minder zelf te doen en gaat het werk sneller.

AI Jonas reactie

Geautomatiseerde AI-analyse in de Workflow

Jonas kan ook automatisch opdrachten voor je uitvoeren in een workflow. Dit betekent dat Jonas je helpt bij het nemen van beslissingen door op de achtergrond je opdrachten te analyseren en antwoorden te geven. De AI-teksten verschijnen automatisch op het juiste moment in de workflow, bijvoorbeeld na een specifieke taak of actie. Zo krijg je de informatie precies wanneer je die nodig hebt.

AI Jonas in workflows

Concreet voorbeeld:
Stel, medewerkers sturen vragen naar HR over de cao. Jonas kan automatisch de vraag analyseren en een antwoord voorstellen op basis van de cao. Dit antwoord wordt dan in de workflow weergegeven, waarna de HR-medewerker het kan controleren en eventueel aanpassen voordat het naar de medewerker wordt gestuurd.

Bouw je eigen workflow met je eigen bronnen

In je workflow leg je je eigen prompt vast. Hiervoor kan je eigen bronnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen of de meest recente cao. Zo voorkom je dat AI antwoorden gaat verzinnen en alleen zinvolle reacties geeft.

P4 Jonas workflow met AI-workflows met bronnen
instroom - doorstroom - uitstroom in talentmanagement

Gemiddeld gaat 35% van de nieuwe medewerkers binnen 2 jaar weg bij een organisatie. Vooral bij grote bedrijven geeft dit veel administratie. Het is belangrijk om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren.

Instroom

Als je een geschikte kandidaat hebt, begint het proces van in dienst melden. Dit proces start de manager in InSite. Met profielen en workflows gebeurt dit helemaal digitaal en gecontroleerd. De ID-check met Valicare (optioneel) zorgt dat alles foutloos verloopt.

Nieuwe medewerkers moeten snel succesvol zijn. Daarvoor hebben ze gereedschap nodig, zoals een laptop, telefoon of opleiding. Slimme workflows zorgen dat deze taken automatisch starten. Zo begint de nieuwe medewerker goed!

Doorstroom

Vanaf de eerste dag werkt de medewerker aan zijn/haar carrière. In AFAS Software leg je alles vast. Dat levert belangrijke managementinzichten op. Je beheert makkelijk:

  • Contractverlenging
  • Contractwijziging
  • Functiewijziging
  • Overplaatsing
  • Roosterwijziging
  • Salariswijziging

Uitstroom

Sommige medewerkers verlaten je bedrijf. Is het uitstroomproces al geregeld? Leg je vast wat er in het exitgesprek gezegd wordt? Dit helpt om je bedrijf beter te maken. Leg ook de reden voor het vertrek vast voor statistieken.

In InSite is er een ESS/MSS-functie om jezelf uit dienst te melden. De workflow zorgt dat de personeelsadministratie weet dat de medewerker vertrekt en regelt de laatste salarisbetaling.

Doorstroom of talentontwikkeling is belangrijk voor goed talentbeheer. Kijk naar de vaardigheden van medewerkers en welke ze voor hun werk nodig hebben. Of ontdek hoe hun vaardigheden met wat groei of verandering goed bij ander werk passen. Veel organisaties gebruiken een model voor talentontwikkeling. Misschien is dat ook voor jouw organisatie goed.

Opleidingsportaal voor medewerkers

Op InSite is een kennisportaal waar je alles vindt over opleidingen, cursussen en diploma’s.

Alle opleidingen en cursussen die je hebt gedaan staan in je medewerkersdossier. Ze hebben een certificaat of diploma. Om je talent beter te maken, kun je je op je kennisportaal aanmelden voor nieuwe opleidingen of cursussen.

Competentiemanagement

Competentiemanagement (gesprekkencyclus)

De persoonlijke groei kun je sturen met competentiemanagement. Daardoor staat vast welke vaardigheden nodig zijn per functie. Je kunt ook gesprekscyclus gebruiken, zodat de persoonlijke groei ook in het dossier van de medewerker staat.

In AFAS Software bewaar je alles rondom competentiemanagement

Nulmeting

  • Eenmalig gesprek voor nieuwe medewerkers of bij het wisselen van afdeling
  • Bepaal het beginniveau van de medewerker

Doelstellingengesprek

  • Verwachtingen en doelen vastleggen voor de cyclus
  • Plan afspraken voor het volgende voortgangsgesprek

Voortgangsgesprek

  • Afspraken maken of bijstellen, doelen en vaardigheden toevoegen

Beoordelingsgesprek

  • Geef doelen en vaardigheden een cijfer
  • Afspraken als gehaald of niet gehaald zien

Als medewerker dien je eenvoudig je declaratie in via AFAS Employee Self Service. Een workflow informeert de manager of HR-afdeling over de declaratie, waarna zij besluiten of deze goedkeuring krijgt voor salarisbetaling.

Je stelt zelf in of declaraties tot een bepaald bedrag automatische goedkeuring krijgen, waardoor je tijd en werk bespaart. Zodra goedkeuring plaatsvindt voor een declaratie in AFAS Software, verwerkt het systeem deze direct in de salarisadministratie, zonder gegevens handmatig over te zetten.

Meer handige functies

  • Declaraties automatisch goedkeuren tot een bepaald bedrag
  • Declaraties ingesteld in de AFAS-template
  • Dien declaratie eenvoudig en snel in via de AFAS Pocket app of InSite (jouw intranet)
  • Verzameldeclaraties indienen
  • Voorschotten uitbetalen

Met AFAS Software zien medewerkers altijd hoeveel verlofdagen zij nog tegoed hebben. Met Employee Self Service (ESS) boek je zelf je verlof via de AFAS Pocket app of InSite.

Self Service voor verlof

  • Kopen, verkopen, boeken of intrekken van verlof
  • Verlofreeksen
  • Verschillende verlofsoorten als vakantie, ouderschapsverlof, onbetaald en bijzonder verlof
  • Reden van verlof (zelf te beheren)

Slimme integraties

  • Je beschikt altijd over een actuele cao
  • Koppeling met Projecten (optioneel)
  • Koppeling met je agenda (optioneel)

Verzuim gaat over afwezig zijn door ziekte, zwangerschap of een arbeidsongeval. Het proces begint met een ziekmelding en eindigt met een betermelding. Workflowtaken sturen het verzuimverloop.

Met AFAS Software wordt verzuimbegeleiding een helemaal automatisch proces via InSite. Door een verzuimmelding starten signaleringen automatisch taken. De leidinggevende of bedrijfsarts pakt deze op. Alle taken voor de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) staan erin.

De uitgebreide mogelijkheden van verzuim in AFAS:

  • ARBO-instantie
  • Bedrijfsartsportaal
  • Digitale aanlevering UWV
  • Sluitingsperiode
  • Verzuimbegeleiding
  • Verzuimprofielen
  • Wachtdagen

De thuiswerkende medewerker is, vooral sinds de pandemie, een nieuwe uitdaging voor HR. Hoe regel je de specificatie van reiskosten en de thuiswerkvergoeding? En hoe houd je overzicht over de bezetting?

In AFAS Software leggen medewerkers hun thuiswerkdagen vast. Dit geeft overzicht in de bezetting op de afdeling en kun je koppelen aan een thuiswerkvergoeding.

Voor InSite krijg je een helemaal ingerichte pagina. Je voegt niet alleen auto’s, maar ook andere vervoermiddelen zoals fietsen toe. Alles staat overzichtelijk in InSite.

Werkgebonden personenmobiliteit

Nieuwe wet- en regelgeving vraagt dat werkgevers met 100 of meer medewerkers laten zien hoe hun medewerkers reizen. Dit is om te kijken naar de uitstoot van werkend Nederland en een groenere toekomst aan te moedigen. AFAS heeft een uitgebreide themapagina gemaakt met alles over deze wet.

Mobiliteit in AFAS

Digitaal ondertekenen: snel, veilig en betrouwbaar

Digitaal ondertekenen zit helemaal in onze systemen. Geen papier meer, alleen nog digitalisering en automatisering. En belangrijk voor jou: dit kost je niks extra.

In veel HR-processen en andere bedrijfsprocessen zet je vaak handtekeningen. Hoe doe je dat? Printen, tekenen en weer scannen? Binnenkort niet meer. Met AFAS zet je snel handtekeningen zonder printer.

Hoe werkt het echt?

Als een document ondertekend moet worden, krijgt de medewerker of relatie dit als taak. Dit kan op het intranet zijn of op jouw portaal voor externen. De AFAS Signing Service werkt met tweestapsverificatie via een sms-code. Om te kunnen tekenen, moet de ondertekenaar eerst de sms-code invoeren. Zo weten we zeker dat de handtekening echt wordt gezet door de juiste persoon. Als het document is ondertekend, komt er een extra blad onderaan het document. Dit is de audit trail, waarin het hele proces staat. Zo heb je volledige juridische bewijskracht.

Juridisch geldig

Met de geavanceerde elektronische handtekening heb je een juridisch geldige handtekening. Omdat alle stappen inzichtelijk zijn, heb je altijd volledige bewijskracht voor je elektronische handtekening.

Per land kunnen eigen regels gelden over de geldigheid van een geavanceerde handtekening voor de verschillende doeleinden. Bepaal zelf of de digitale handtekening van AFAS rechtsgeldig is voor het beoogd doel.

Het ‘recht om vergeten te worden’ voer je makkelijk uit om de gegevens te blokkeren voor gebruik, te verwijderen of onherkenbaar te maken. Binnen AFAS zijn er verschillende opties voor.

In de wet is veel aandacht voor ‘dataportabiliteit’. De opties in onze software, zoals analyses, rapporten via pdf en/of XML, zijn genoeg om aan de wet te voldoen. Het is mogelijk om gegevens die niet meer in gebruik zijn te blokkeren, dossierstukken en sollicitanten te verwijderen. Verwijderacties worden vastgelegd, zodat je kunt laten zien dat gegevens verwijderd zijn.

Met de BI-dashboards laat je belangrijke HR-data op een duidelijke manier zien. Je verandert ruwe data in begrijpelijke informatie. Zo krijg je actuele stuurinformatie!

De volgende dashboards zijn standaard beschikbaar:

  • Afspiegelingsbeginsel
  • Bezetting
  • Formatiebeheer
  • Keuzemodel
  • Lerarenregister (onderwijs)
  • Loonbeslagen en leningen: ESS
  • Loonbeslagen en leningen: HRM
  • Loonkosten
  • Loonmutaties
  • Ontwikkeling loonschalen
  • Organigram
  • Payroll regelingen
  • Sociaal: Kengetallen
  • Sociaal
  • Sociaal jaarverslag
  • Succession planning
  • Verlof: ESS
  • Verlof: HRM
  • Verlof: MSS
  • Verzuim: ESS
  • Verzuim: HRM
  • Verzuim: MSS
  • Vlootschouw
  • Wagenpark
  • Werving en selectie
  • Wet werk en zekerheid

Alle onderdelen van HRM

  • >200 cao’s worden bijgehouden
  • 360 graden feedback
  • AI in workflows & reacties
  • Actuele wet- & regelgeving
  • Betaald ouderschapsverlof
  • Competentiemanagement
  • Contracten
  • CSR
  • Dashboards
  • Declaraties (& verzamel- & projectdeclaraties)
  • Delegatiemodel
  • Digitaal ondertekenen
  • Digitale aanlevering Arbodienst, UWV & Vernet
  • Dossier
  • Employee Self Service
  • Externe recruiter
  • Formatiebeheer
  • Functies
  • Gesprekkencyclus (nulmeting, doelstellingen, voortgang & beoordeling)
  • ID-check d.m.v. Valicare
  • Instanties
  • Integratie met agenda
  • Integratie met Federal Learning Account (België) 
  • Intranet
  • Job alert
  • Keuzemodel
  • Leningen
  • Loonbeslagen
  • Managementinformatie
  • Manager Self Service
  • Medewerker opleidingen & cursussen
  • Meerdere dienstverbanden
  • Mobiliteit
  • Onboarding
  • Ouderschapsverlof
  • Organigram viewer
  • Overwerk
  • Proefberekening bij Rooster- en Salariswijziging
  • Roosters & werkroosters
  • Salarisverwerkingsplan
  • Sollicitant Self Service (incl. indienst en uitdienst)
  • Specifieke kortingsregelingen
  • Talentmanagement
  • Thuiswerken vastleggen
  • Tijdelijke functie- en roosterwijziging
  • Toelageportaal (specifieke branches)
  • Transitievergoeding
  • Verlof
  • Vertrouwelijke dossiers
  • Verzuim
  • Wachtdagen
  • Werkkostenregeling
  • Werken bij website (zelf te bouwen met het CMS)
  • Werving en selectie
  • Wet Verbetering Poortwachter
  • Wet Werk en Zekerheid
  • Wisselen van CAO & Werkgever

Alle onderdelen van Payroll

  • >200 cao’s worden bijgehouden
  • Actuele wet- & regelgeving
  • AFAS Pocket app
  • Auditfile salaris (XAS)
  • Bankkoppeling
  • Betaalbestanden
  • Business Intelligence dashboards
  • Controles
  • Correctieperiode
  • Dashboards
  • Declaraties (& verzameldeclaraties)
  • Digitale loonstrook
  • Gewogen berekeningen
  • Inzicht loonberekening
  • Keuzebudget (IKB)
  • Landelijke regelgeving (Nederland)
  • Loonaangifte
  • Looncomponenten
  • Loonstroken
  • Meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden (MKSA)
  • Meerjarenbegroting
  • Nabetaling
  • Onderwijsaanlevering
  • Payroll Auditor
  • Payroll Cloud
  • Payroll Workflows
  • Pensioenaanlevering (PLO / OLP, APG, SPOV, TKP, UPA, PGGM, BeFrank, AZL, PGB en NN)
  • Periodiek toekennen
  • Pro forma medewerker
  • Prorataberekeningen
  • Roosters & Salaris
  • Salariswijzer
  • Standenregister
  • Terugwerkende kracht (TWK)
  • Uurloners & Vastloners
  • Vaste loonmutaties
  • Voorschot uitbetalen
  • Werkkostenregeling

Aarland Administratie: ‘AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes’

“Het onboarden van nieuwe klanten was vroeger een hoop werk waar allerlei systeempjes bij kwamen kijken. Nu is het in principe één druk op de knop.”

Fiscaal

Fiscaal

Complete fiscale software van AFAS

Ontwikkeld mét accountantskantoren

De meerwaarde van een accountants- of administratiekantoor zit niet in het opstellen van aangiften. Jouw meerwaarde ligt in de kwaliteit van het advies en de persoonlijke aandacht voor jouw klanten.

Je zoekt dus naar complete fiscale software, ontwikkeld voor én met accountantskantoren, met alle mogelijkheden en intuïtief in gebruik. AFAS aangiftesoftware is 30 tot 40% efficiënter dan andere pakketten en heeft alle functies, van IB-aangifte tot Vpb-aangifte, toeslagen en country-by-country reporting.

Met de specifieke fiscale workflow beheer je eenvoudig het aangifteproces. Per organisatie, cluster en medewerker zie je de status van aangiften, aanslagen, bezwaarschriften, akkoorddocumenten en uitstelregelingen. Dankzij de koppeling met het online klantportaal krijgen klanten automatisch meldingen om documenten te uploaden. Deze verschijnen dan in de fiscale software, zodat je zeker weet dat de processen goed verlopen.

Jouw complete fiscale oplossing

Klanten van AFAS verwerken elk jaar meer dan 1,4 miljoen fiscale (IB en Vpb) aangiften. Voor zoveel aangiften heb je stabiele en vernieuwende software nodig. De fiscale software van AFAS is ontwikkeld voor en door accountantskantoren en heeft ook een SRA-certificering.

Waar wil je meer over weten?

Klik op een blok en duik de details in

De fiscale software van AFAS bevat alle functionaliteiten die je mag verwachten van aangiftesoftware.

De aangiftesoftware bevat naast alle biljetten:

  • Country-by-country reporting
  • Dividendbelasting
  • Erfbelasting & schenkbelasting
  • Inkomstenbelasting
  • Toeslagen
  • Uitstelverzoeken voor IB en Vpb
  • Vennootschapsbelasting

Ook geef je makkelijk OB, ICP en suppletie aan via de fiscale software of, wanneer je ook de administratie van je klant verwerkt, via de financiële administratie.

Wij zorgen ervoor dat de software altijd up-to-date is, zodat je je kunt concentreren op je klant.

Digitaal samenwerken en documenten goedkeuren

Communicatie gebeurt tussen drie partijen: de klant, de medewerker van jouw klant en jouw collega. Via één platform werk je online samen. Je vindt er alles terug, van facturen tot fiscale aangiften en van het digitaal dossier tot de loonadministratie van jouw klant. Omdat de communicatie digitaal verloopt, heeft jouw klant altijd en overal inzicht in de situatie en is jouw kantoor bereikbaar voor eventuele vragen.

  •  Accountancyportal standaard meegeleverd
  • Pas de portal aan in je eigen huisstijl
  • Inclusief goedkeuren en ondertekenen van documenten

Met de dashboards zie je de status van je aangiften. Het standaard meegeleverde dashboard biedt je de inzichten die je nodig hebt, meteen beschikbaar via de ingebouwde Business Intelligence. Business Intelligence is een standaard onderdeel van onze software. Je kunt onze dashboards filteren per cliëntgroep en per becon. Verder krijg je inzicht in:

  • Aangiftedetails
  • Aangiften in uitstel
  • Inleverschema
  • Verdeling aangiften in uitstel / niet in uitstel

We hanteren een vriendelijk afrekenmodel. Dit betekent dat je een vast bedrag per maand betaalt voor alle functionaliteiten. Na één jaar kun je maandelijks opzeggen. De hoogte van het bedrag hangt af van het aantal gebruikers en het aantal aangiften IB en Vpb. Als klant van AFAS betaal je dus geen hoge eenmalige licentiekosten.

Alle onderdelen van fiscaal

  • Aangifte omzetbelasting via OutSite (je eigen portaal) laten accorderen door de klant
  • Accountancyportal
  • Boekhouding koppelen met fiscaal o.b.v. RGS
  • Cliënten IB
  • Cliënten Vpb
  • Commercieel / fiscaal uitwerken
  • Country-by-country reporting
  • Digitaal tdossier
  • Digitaal ondertekenen
  • Digitale terugkoppeling
  • Dividendbelasting
  • Erfbelasting
  • Fiscale eenheden
  • Inlezen IB gegevens
  • Inlezen Vpb gegevens
  • Rapportages (ook in het Engels)
  • RGS brugstaat
  • Schenkbelasting
  • Serviceberichten Aanslag (SBA’s)
  • Serviceberichten Toeslag (SBT’s)
  • Simulatie van aangiftescenario’s
  • Simulatie Vpb
  • Toeslagen
  • Uitstel en aanwijsposten
  • Workflow om de cliënten de aangifte te laten accorderen
  • Vennootschapsbelasting
  • Verwijderen aangifte OB
  • Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA)
  • Voorlopige aangifte IB
  • Voorlopige aangifte Vpb

Bekijk de video van Zwanenberg Advies

“Het is natuurlijk veel fijner om alles in één systeem te hebben en je totale dienstverlening vanuit één systeem te kunnen doen.”

AFAS Pocket

AFAS Pocket app

AFAS Pocket

De #1 business app van Nederland

Met de AFAS Pocket app regelen je je belangrijkste taken & HR-zaken gewoon via de telefoon.

  • CRM
  • Loonstroken
  • Projecten
  • Taken & signalen
  • Urenregistratie
  • Verlof
  • Verzuim

Wist je dat AFAS Pocket iedere maand door > 1 miljoen Nederlanders (!) gebruikt wordt? Dit aantal stijgt nog elke dag!

AFAS Pocket in de praktijk

Alle onderdelen van AFAS Pocket

  • Agenda
  • Autorisatie
  • Berichten (chat)
  • Beschikbaar op je telefoon & tablet
  • Bezetting
  • CRM
  • Digitaal ondertekenen
  • Digitaal visitekaartje
  • Declaraties
  • Dossieritems insturen
  • Eigen menu met documenten en links
  • Huisstijl toepassen (logo & kleuren)
  • Integratie met de ERP-software
  • Loonstroken
  • Medewerkersgegevens wijzigen (adres etc.)
  • Meerdere talen (Engels, Vlaams, Frans, Engels & Duits)
  • Multiomgeving
  • Nieuws
  • Onboarden
  • Organisaties en personen aanmaken
  • Projecten
  • Pushnotificaties (zelf in te stellen)
  • Signalen
  • Taken
  • Twee-factorauthenticatie
  • Uren boeken
  • Verlof (raadplegen, aanvragen & saldo)
  • Wie is wie
  • Ziek melding
Workflows en AI

Workflows

Inzicht en overzicht in elke stap

Workflows zijn belangrijk voor automatisering. Door de processen van je organisatie in software vast te leggen, worden ze gestructureerd, efficiënt en soms zelfs automatisch uitgevoerd.

Voordelen van werken met workflows:

  • Alle taken zijn duidelijk en op één plek, met een eenvoudige manier om informatie te delen.
  • Voortgang is altijd zichtbaar voor iedereen en elke stap wordt vastgelegd.
  • Gebruik AI om je opdrachten voor je uit te voeren in workflows
  • Stel je eigen workflows samen of gebruik onze standaardmodellen.
  • Regel alle communicatie en processen op een gestructureerde manier.

AI in AFAS: maak kennis met Jonas

In AFAS Software noemen we onze AI-functies Jonas. Deze slimme functies helpen je om sneller en makkelijker te werken. En daar zijn workflows natuurlijk superhandig voor.

AI in Reacties

Met Jonas kun je snel en gemakkelijk reacties toevoegen aan dossieritems. Als je een reactie wilt schrijven, kun je Jonas een opdracht geven. Jonas analyseert je opdracht en geeft je een antwoord. Dit helpt je bijvoorbeeld bij het maken van een samenvatting of een vertaling. Zo hoef je minder zelf te doen en gaat het werk sneller.

Geautomatiseerde AI-analyse in de Workflow

Jonas kan ook automatisch opdrachten voor je uitvoeren in een workflow. Dit betekent dat Jonas je helpt bij het nemen van beslissingen door op de achtergrond je opdrachten te analyseren en antwoorden te geven. De AI-teksten verschijnen automatisch op het juiste moment in de workflow, bijvoorbeeld na een specifieke taak of actie. Zo krijg je de informatie precies wanneer je die nodig hebt.

Bouw je eigen workflow met je eigen bronnen

In je workflow leg je je eigen prompt vast. Hiervoor kan je eigen bronnen toevoegen, zoals bijvoorbeeld een lijst met veelgestelde vragen of de meest recente cao. Zo voorkom je dat AI antwoorden gaat verzinnen en alleen zinvolle reacties geeft.

P4 Jonas workflow met AI-workflows met bronnen

AFAS Online

AFAS Online

AFAS Online: werken vanuit de cloud

AFAS Online is het cloudplatform waarop AFAS haar software aanbiedt. Het platform zorgt ervoor dat de software snel en stabiel bereikbaar is, altijd up-to-date blijft en back-ups geregeld zijn. Er wordt continu geïnvesteerd in de hardware van het platform, zodat jij steeds met de modernste technologie werkt.

Alle voordelen van AFAS Online

  • AI-functies
  • Automatische updates (software en cao’s)
  • Bankkoppeling
  • Belastingdienstcertificaat voor Digipoort (niet voor IB & Vpb)
  • Best-practices worden in de software toegevoegd (standaardinrichting)
  • Dagelijkse back-up
  • Dagelijks opzegbaar (na één jaar)
  • Dashboards en Business Intelligence
  • De data wordt in Nederland gehost onder de Nederlandse wetgeving
  • Geen investeringen in hardware
  • ISO 27001, NEN 7510 en ISAE 3402-II gecertificeerd (bekijk alle certficeringen)
  • Je profiteert van de gemeenschappelijke kennis, ervaring en werkwijze van bijna 14.000 klanten en > 3 miljoen gebruikers
  • Koppeling met Kamer van Koophandel (KvK) voor het automatisch updaten van klant- en adresgegevens
  • Rechtsgeldig digitaal ondertekenen
  • Twee-factor-authenticatie
  • Werken via het web of de app

Een lokale installatie van AFAS Online is niet mogelijk.

  • Altijd up-to-date: wij doen de updates

    Je gebruikt AFAS software in de cloud. Wij zorgen voor systeembeheer, goede beveiliging en elke dag een back-up. Jij blijft eigenaar van de data.

    Omdat je met AFAS Online werkt, worden cao-updates, nieuwe versies, patches en wettelijke wijzigingen voor jou automatisch geïnstalleerd. Het gebeurt vaak ’s nachts of in het weekend op een tijd die vooraf bekend is. Zo ben je niet alleen altijd bij met je software, maar ook met wet- en regelgeving.

  • Beveiligd platform

    AFAS werkt elke dag aan de veiligheid van het platform. Ons Cloudplatform AFAS Online wordt regelmatig getest. Hier zie je alle certificeringen en controles.

    Het datacentrum, de verbinding en het beheer van gegevens staan onder streng toezicht. Zo weet jij zeker dat jouw bedrijfsgegevens veilig in de cloud zijn. Het datacentrum is in Nederland en moet de Nederlandse wet volgen.

Koppelen met AFAS

Koppel je favoriete software

Bij veel bedrijven staan gegevens van bijvoorbeeld werknemers of klanten ook in andere software. Het gevolg is dat dezelfde gegevens op verschillende plekken in het bedrijf worden bewaard en beheerd.

Dit zorgt voor meer kans op fouten en veel verloren tijd. Dit kan anders. Als je bijvoorbeeld met software voor je branche werkt én met onze software, hoef je gegevens niet dubbel in te voeren. Met de Connectoren van AFAS zorg je dat beide programma’s echt tegelijk met elkaar zijn verbonden en veilig gegevens kunnen delen.

Gecertificeerde koppelingen

Veel bedrijven die software maken, hebben een standaard koppeling gemaakt met AFAS. Zo weet je zeker dat deze getest is op werking en veiligheid, onderhouden wordt én gecertificeerd is door AFAS.

De AFAS Template

Jouw organisatie is uniek, jouw bedrijfsprocessen niet. Daarom hebben we in de AFAS Template veel processen voor je klaargezet, specifiek op basis van de beste werkwijzen in jouw branche.

In de afgelopen 25 jaar hebben we meer dan 14.000 klanten geholpen met ons product. Op basis van deze ervaringen hebben we een template gemaakt. Deze template is een sjabloon met veelvoorkomende processen, klaar om te gebruiken. Zo hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden en bespaar je tijd en geld met de beste werkwijze in jouw branche.

Als je al langer met AFAS werkt, profiteer je nog steeds van de beste werkwijzen. De meeste krijg je bij een nieuwe versie zodat je er meteen mee aan de slag kunt.

We hebben verschillende templates beschikbaar. Klik op de template voor jouw branche en ontdek wat er standaard beschikbaar is.

Dit is AFAS

Dit is AFAS

Een Nederlands familiebedrijf uit Leusden

AFAS is een Nederlands familiebedrijf. Een beetje gek, een tikkeltje eigenwijs, maar vooral vol passie als het gaat om klanten en het inspireren van ondernemers. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Wij inspireren je graag! Hoe dan? Neem ons product. Wij maken ERP-software. Dat klinkt niet heel sexy, maar is wel onmisbaar voor ieder bedrijf. Als bedrijf wil je bezig zijn met je product of dienstverlening, niet met de administratieve processen die daarbij horen. Daar helpt onze software je bij. Door slimme automatisering zorg je dat bedrijfsprocessen vereenvoudigd worden of zelfs verdwijnen. Dit zodat jij nog meer tijd hebt voor waar het om draait: ondernemen.

AFAS en Corporate Social Responsibility

Met liefde

Een betere wereld. Dat is waaraan we willen bijdragen met CSR. Dat doen we met liefde, vanuit ons hart. Én dat doen we systematisch. Want we zijn dol op meetbaar maken en elke dag een procentje verbeteren. Het liefst door te automatiseren, te digitaliseren en te innoveren.

Vervuiling, sociale ongelijkheid, klimaatverandering … deze wereld kan zoveel beter! Het goede nieuws is dat eigenlijk iedereen zich daar steeds meer bewust van is. Er is steeds meer kennis over wat goed is voor de aarde en dus voor ons, en over wat de impact is van de dingen die we doen, of juist niet doen. Overal zien we initiatieven om de wereld een betere plek te maken: van klimaatmarsen tot The Ocean Cleanup en allerhande wetgeving. Aan zo’n beweging doen we graag mee. Hieronder lees je waarom.

Tijd voor een persoonlijke demo?